Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ENDURO LIŠOV 2018

ENDURO LIŠOV 2018

SPONZORI


www.Autodielyonline24.sk
logo

Tireballs - náhrada za mousse

Pridané 05.01.2007 08:09, autor admin, prečítané 21349x

Hlavne Vy, čo jazdíte súťažne, určite poznáte "mousse", čítaj mús. Je to náhrada za dušu, má tvar nafúkanej duše, ale je vyrobený z peny a tak nehrozí že dostanete defekt. Cena nieje lákavá, ale ak nemôžete dovoliť schytať defekt, alebo preraziť podhustenú dušu - nemáte na výber. Teda lepšie povedané, nemali ste na výber. V Amerike, krajine neobmedzených možností vyrobili "Tireballs". Čo to je?

FB Zdieľať článok na Facebooku

Mousse
Mousse

Mousse

Mousse začala vyrábať firma Michelin a má vlastnosti ako duša nafúkaná na cca 0,9 ATM a podľa výrobcu životnosť 6 mesiacov, pri ostrej jazde, hlavne pri motokrose, sa mousse zohrieva a tým skracuje životnosť. Používaním mousse zmäkne a pneumatika prestáva držať tvar. Ceny sú dosť vysoké, cca 4000 Sk za kus! Napriek tomu ich môžeme na závodoch Enduro a CC vidieť čoraz častejšie. Tireball aj mousse sú určené výhradne pre offroad použitie, kde je potrebná dobrá trakcia – čiže väčšia styčná plocha pneumatiky s podkladom. Dušové resp. bezdušové pneu musia majú veľký objem vzduchu, ktorý pri zaťažení-zmene objemu, reaguje ako progresívna pružina. Podľa Pascallovho zákona sa tlak z deformácie stykovej plochy prenesie do celého objemu a keďže je zmena objemu, spôsobená deformáciou pneumatiky, oproti celému objemu malá, je nutné zvýšiť tuhosť, čiže zvýšiť tlak, ale potom sa zas takto tvrdá pneumatika ťažko prispôsobuje malým nerovnostiam. Tí čo jazdia cestu aj terén, vedia že pneumatiku treba v teréne odfúknuť a na ceste prifúknuť.

Túto nevýhodu duší odstránil mousse. V nich Pascallov zákon neplatí. Tlak sa nešíri do celého objemu, ale deformuje sa len obmedzená časť mousse a čiže podľa pravidla pružnosti – čim viac stlačíš - tým je odpor väčší - môže byť pneumatika s mousse mäkšia a tým sa dosiahne dobrá trakcia v teréne a súčastne to nemá nepriaznivý vplyv pri jazde vo vysokých rýchlostiach na tvrdom povrchu. Nevýhodou mousse je, že je ťažká, rýchlo sa opotrebúva, nedá sa prispôsobovať jej tvrdosť a veľkosť. Mousse sa odporúča po závode z pneumatiky vybrať, aby nezostali "stlačené".

Tireballs v prednej pneumatike
Tireballs v prednej pneumatike

Tireballs

Tireballs niesú pokračovaním dušovej resp. bezdušovej technológie ale odstránenie nedostatkov tzv. BID Mousse – (penová duša, vložka), a to predovšetkým ich nízkej životnosti. Tireballs má všetky výhody mousse. Pri zaťažení sa deformuje len časť loptičiek - čiže celá pneumatika može byť mäkšia, a podobne ako mousse sa lepšie prispôsobuje terénu. Oproti mousse má však rad ďalších výhod. Dlhšia životnosť - ak sa neprepichne je prakticky nezničiteľná. Pomocou počtu loptičiek a tlaku v nich, je ich možné prispôsobiť prakticky každej pneumatike akéhokoľvek vozidla (offroad, štvorkolky, moto...). Nižšia hmotnosť Tireballs, zlepšuje ovládateľnosť vozidla, atď...
Loptičky sú vyrobené z najmodernejších materiálov a údajne sú 10-násobne pevnejšie ako klasické neoprénové duše. Prepichnúť sa samozrejme dajú, ale je to veľmi zriedkavé. Vyžíva sa myšlienka Titaniku - viacero komôr a ak jedna povolí, celok funguje ďalej. My ale vieme, že Titanik nieje dobý príklad :)

Výrobca ich na svojej web stránke ponúka za 200 USD, na francúzkej stránke ich majú za ľudových 279 EUR. V balení pre predné 21" koleso sa nachádza 40 "loptičiek" Tireballs, lubrikant na obúvanie pneumatiky, lepiaca páska na ráfik (na prekrytie špicov), koncovka na nafukovanie Tireballs a obligátna nálepka. Do prednej pneumatiky sa vkladá 30 - 36 kusov, do zadnej 18" cca 28 - 34 kusov (v balení pre 18" kolo je 30 kusov Tireballs). Menšie vážia 15 gramov, väčšie 30 gramov.

Takže si zhrňme výhody Tireballs:
  • nižšia hmotnosť - znižuje nedopruženú hmotu kolesa, sú ľahšie ako väčšina duší
  • menej námahy - na rozdiel od mousse ich nemusíte po závode z pneumatiky vyberať
  • možnosť zmeny tlaku - tlak loptičiek sa dá meniť
  • netreba ich opakovane mazať - mousse sa musia pri nasádzaní namazať, aby sa zmenšilo trenie a aby sa mousse netrúsil
  • zlepšenie jazdných vlastností - vlastnosti podhustenej pneumatiky bez rizika defektu
  • odolnosť - na rozdiel od mousse vydržia roky (dúfajme)
  • cena - ak kupujete 2 sady mousse za rok, tak s Tireballs ušetríte
  • 1-ročná záruka - záruka na chyby materiálu
Tireballs v akcii (foto: www.motorkari.cz)
Tireballs v akcii (foto: www.motorkari.cz)

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 3
front.jpg
mousse.jpg
prax.jpg
header.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

oxtar22, 05.01.2007 08:13
.... no ja si radsej daaam tu dusu " .... ale zaujimave :lol: :lol:

KTM-FAN, 05.01.2007 08:20
No podla mna ide o velmi zaujimavu vecicku. Hlavne prezuvanie moze byt jednoduchsie - pre "chudobnejsich" :D ludi ktory nemaju stojan na prezuvanie. A je fakt ze vzduch je ovela pohodlnejsi ako pena.

jojo11, 05.01.2007 10:13
:-O No toto . :roll: Ľudové ceny ? Iba 279 EURO . Vlastne šak aj milionári sú ľudia. (Alebo že by bolo euro do rána až tak kleslo ?) :roll:

DPH, 05.01.2007 14:48
Pre chudobnejšich to je to akurat na prežuvanie(ked už nemame ten stojan
INAK super novota

tahitan, 05.01.2007 16:53
na talianskej stranke www.tireballs.it ich maju za 229 Eur+postovne , je tam aj viac fotiek...
..inac velmi zaujimave ;)

madMX, 07.01.2007 09:12
Myslim, ze pre nas co musime kazdy pondelok do prace je predsa lepsie pouzitie hrubych dusi za par korun(nikdy som este nedostal s hrubou dusou defekt!) a v dnesnej dobe co najnizsej hmotnosti je aj to kilo a pol navyse na zamyslenie... :?:

fernet, 06.04.2007 13:23
zaujimava vecicka, dost drahe duse ostanu dusami.. ale ma to nieco do seba paci sa mi to :D

MarekKXF, 09.05.2007 13:53
21st. to sa uz dalo cakat, zacgvilu uz duse ani nebudu. je to zastarale, ale stale super ;)

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Jún 2018   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 18.04.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: hľadá sa náhradný termín
Skýcov - Košariská
cal_icon 19.04.2020
MX Open - hľadá sa náhradný termín
Gbely
cal_icon 19.04.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: hľadá sa náhradný termín
Skýcov - Košariská
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky