Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Preteky Cassovia Cup Stropkov 2019

NAJNOVŠIE VIDEO

ISDE 2005 Považská Bystrica

ISDE 2005 Považská Bystrica

SPONZORI

www.Autodielyonline24.sk

logo

Test: Honda CRF250R a CRF450R 2008

Pridané 02.11.2007 15:38, autor admin, prečítané 21606x

Využil som ponuku Hondy Slovakia a prišiel som na Offroad víkend do Šenkvíc, ale nie na piatokvý novinársky deň, ale v sobotu na deň pre verejnosť. Dohodnuté som mal 2x15 minút na CRF450R a 2x15 minút na CRF250R, zrovna v takom nešťastnom poradí, čiže najskôr zástupcu triedy MX1 a až potom MX2. Celý týždeň sme mali postarané o zalievanie trate vyššou mocou, no a to sľubovalo poriadnu dávku zábavy.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Prišli sme pred 13:00 a možno práve počasie spôsobilo, že okolo trate sa motalo málo ľudí - diváci žiadni, a jazdeniachtivých som tiež nevidel nejako veľa. Moji komplici sa nemohli zúčastniť, tak som išiel jazdiť sám, až neskôr prišiel Matooo s Hubertom, ale o tom neskôr. Trať vyzerala byť celkom zjazdná, blato som videl len na pár úsekoch. Jazdil som tu 3 týždne dozadu, na Malokarpatskom pohári, takže viem čo ma bude čakať. Vonku bolo teplejšie ako počas týždňa, ale stále to bolo len niečo málo nad 10°C. Tak som sa dobre poobliekal a potvrdilo sa mi to, čo som začal tušiť cestou do Šenkvíc - zabudol som si okuliare... Ešte že tam bol duggo a požičal mi svoje oranžové lyžiarske, nerobím si prdel, vážne oranžové a vážne lyžiarske :)

CRF450R

Hľadám "svoju" CRF450R, podáva mi ju Laco Šnegoň, viceprezident SMF pre motorkos. Štartujem celkom bez problémov a plánujem ju trochu povrčať na mieste, nech sa zohreje. Chlapík s modrou vlajkou na mňa kýva nech už idem jazdiť a ja mu gestami naznačujem, že ju treba trochu zahriať. On pokýve plecami a ukazuje na hodinky - zrejme mi už plynie čas. Ok, tak sa ideme zahriať na trať. Prvé kolečko prechádzam pomaly nech zistím čo ma kde čaká. Blato je len na niektorých úsekoch, inak je povrch takmer ideálny. Po prvom kole teda začíňam "ťahať za šulec" a strúham prvé sviece na laviciach. Motorka ma iné ťažisko ako som zvyknutý, ale rýchlo si na to zvykám. Hneď v ďalšom kole skáčem "zub" na hrane pred najdlhšou lavicou a doskakujem až tam kde je treba, a nie pred hranu ako počas pretekov... Zisťujem teda, že na 450 sa ide rýchlejšie a pritom to nieje ani nejako extra poznať. Vo vzduchu však motor veľmi rýchlo brzdí zadné kolo a treba let korigovať plynom viacej ako som zvyknutý.
Pred jedným výjazdom vidím chalana kopať do 250-ky, tak zastavujem a pýtam sa či mu ju mám kopnúť. Súhlasí, drží 450 a ja na druhý pokus štartujem CRF250R pomocou páčky teplého štartu na riaditkách. Pokračujem v krátkej 10 minútovej jazde, prebytok výkonu je super, v blate sa ešte trochu trápim, inde je to super, hlavne vo výjazdoch, ktoré boli už obschuté. Vyhradený čas ale končí, tak ochádzam do depa.
ka na rozcvičenie, dosť ma unavila
ka na rozcvičenie, dosť ma unavila
Hneď som začal "cítiť" predlaktia, takže 450 má aj svoje nevýhody pre nevyjazdených jazdcov - rýchlejšie pilota unaví. Motorky usporiadateľ priebežne wapkuje a maže reťaze, takže nasledujúci jazdec ju dostáva do rúk relatívne čistú. Doprajem si krátku pauzu, hovorím svoje dojmy duggovi. Dávam si čaj z bufetu, ktorý divne chutil, ale zohrial. Bola mi zima, že by som vypil asi aj starý prevodový olej, za podmienky že by bol teplý. Po krátkej pauze sadám na CRF250R a teším sa, idem zrovnávať s mojou SXF250! Jeden z testerov - Hubert - dal na druhý deň po tomto teste svoju CRF450 do inzercie, lebo zistil, že na trati je to náročnejšie, ako jazdiť po lese...

CRF250R

CRF250R je cukríček, dve koncovky výfuku, kompatktný motor, agresívny dizajn. Keďže som už rozhýbaný z predchádzajúcej jazdy a motorka je zohriata, vyrážam v prudšom tempe. Predné tlmiče sú ozaj dobré, neviem či to bolo fabrické nastavenie, ale sedelo mi. Menší výkon mi umožňuje moto viacej točiť v porovnaní so 450, takže jazda mi príde pocitovo agresívnejšia. 250-ka dosahuje maximum výkonu pri 11 000 otáčkach za minútu, na porovnanie, 450-ka už pri 9 000. Žiaľ, nedostatok času spôsobil, že som ani nemeral časy. Prvé tri prevodové stupne plynule nadväzujú a motor ich "živí" v pohode. Pri zaradenom štvrtom prevodovom stupni už ale motor nemá toľko síl vo výjazdoch a motor sa trochu zakokce. V nasledujúcom kole som skúšal výjazdy ísť na trojke, ale už to bolo na hranici a zasahoval obmedzovač. Do konca jazdy som striedavo skúšal vo výjazdoch trojku aj štvorku, ale situácia bola rovnaká - štvorka sa už nebrala a trojku som pretáčal. KTM SXF250 má šesť rýchlostí a na nej mi prevodový stupeň presne sadol. Tu by zrejme pomohlo zmenenie sekundárneho prevodu na CRF250R, alebo mne zhodiť 15 kíl :)
Už spomínaný zub pred dlhou lavicou som na prvý pokus neskočil - dopadol som tesne pred hranu a zadný tlmič išiel na doraz a mňa nadhodilo zo stupačiek. Ustál som to, v ďalšom kole som pridal viac a skočil som to už v pohode. Do konca sa mi kiks podarilo zopakovať s rovnakým výsledkom. Zadok by teda na moju váhu potreboval pritvrdiť - fabrické nastavenie je zrejme zohľadnené potrebám 60 kilových japončíkov, a nie 100 kilovým rakúskym mäsiarom. Celkovo sa mi 250-ka zdala agilnejšia (obratnejšia, ovládatelnejšia) ako 450-ka.
ka je kubatúra akú jazdím, tak sa mi na nej išlo oveľa príjemnejšie
ka je kubatúra akú jazdím, tak sa mi na nej išlo oveľa príjemnejšie
Nesmiem zabudnúť na novinku modelového roku 2008 - progresívny tlmič riadenia HPSD (Honda Progressive Steering Damper). Nachádza sa pod prednou tabuľkou na číslo, neviem či sa dá nejako nastavovať, ale tipujem že áno. Mal by obmedzovať kmitanie riaditiek pri vyšších rýchlostiach a zároveň zlepšovať/zrýchľovať zatáčanie v zákrutách. Zároveň Honda zvýšila sklon hlavy riadenia a znížila offset z 24mm na 22mm. Čo to znamená v ľudksej reči - priznávam, neviem. Offset sa dá z angličtiny preložiť rôzne. Poďme teda od teórie k praxi.
Prítomnosť HPSD som nejako veľmi nepocítil
Prítomnosť HPSD som nejako veľmi nepocítil
Na miestach kde sa to dalo poriadne rozkotúľať (zjazdy a skoky na rovine pod zjazdami), sa mi rajdy rozkmitali presne ako pred pár týždňami na pretokoch, keď som mal nevládne ruky, rovnako na 250 aj na 450. Taktiež pri doskoku (napríklad skok v cieli alebo doskok do jamy pred cieľom) sa Hondy pocitovo správali rovanko ako moja motorka bez tlmiča riadenia. Aby som však HPSD nekrivdil, nemôžem priamo zrovnať zlepšenie proti Honde modelového roku 2007, ktorá HPSD ešte nemala. Taktiež som nemal na trati k dispozícii inú motorku bez tlmiča riadenia, aby som mohol porovnať rozdiely za rovnakých podmienok na trati. Dúfajme teda, že raz na Slovensku dočkáme priameho zrovnania nových motocyklov povedzme 5 popredných výrobcov.

Poprosil som o pár riadkov aj Maťa (Matooo), takže v diskusii nadávajte aj jemu, nielen mne :)

CRF 450R

Nervózny so strachom nasadám na toto „kladivo“ pretože, ešte doposiaľ som nemal možnosť si vyskúšať na trati 450-ku. Tak som nevedel, že ako sa to bude chovať a ako bude brať moje chyby. Štartovanie prebehlo bez problémov (jeden pomalý prekop a jedno rázne kopnutie). Píšem to preto, že pohľad na niektorých jazdcov ako z motocyklov vykopávajú dušu mi trhalo srdce. Zaradil som jednotku a pomaly sa rozbieham a vychádzam na rozbahnenú trať, ale našťastie už s vyjazdenými koľajami. Po jednom kolečku začínam troška viacej pridávať. Dobrzďovanie do zákrut bolo bezproblémové, keďže veľmi mi pomáhal motor. Zadná brzda mi neprišla nejak veľmi účinná a na prednú som sa bál ráznejšie zatlačiť. Pri prechode viacerými zákrutami zisťujem, že musím kvaltovať až do jednotky, pretože na vyššom prevodom stupni sa jej nechcelo rozbehnúť. Dosť ma to zarazilo, lebo stále čo počúvam na 450-ky, citujem „čo tam máš, na tom to ide“.
Martin Tóth ukazuje ako sa na 450 jazdí
Martin Tóth ukazuje ako sa na 450 jazdí
Výjazdy s ňou boli bez problémové, až na moje vyťahané ruky po jazde. Keď sa táto mašina rozkotúľala, tak bolo výkonu habadej. Pri skokoch sa chovala dobre, až na to sériové pruženie, ktoré mi strieľalo do rúk. Funkciu tlmiča riadenia som nejak nezaregistroval, lebo aj tak mi rozhadzovalo ruky. Celkovo sa mi táto moto zdá trocha nemotorná a s obrovským výkonom. Pretože neakceptuje chyby a nechcené zatiahnutie za plyn, môže spôsobiť ujmu na zdraví.

CRF 250R

Po pauzičke, rozjazdený zo 450-ky sadám na menšiu sestru CRF 250R. Už na prvý pohľad sa zadá byť útlejšia, kompaktnejšia, ako taký “bicykel“. Štartovanie prebieha bez problémov, síce som musel použiť páčku na teplý štart, čo je zaujímavé, keď už tam nejakú tu dobu stála. Zaraďujem prvý kvalt a ráznym pridaním plynu vystreľujem na trať. Mašinka sa dá krásne točiť, na čo som aj zvyknutý. V prvej zákrute zisťujem, že je s ňou omnoho ľahšia manipulácia ako s väčšou sestrou. Prvý skok na veľkom “zube“ a dostávam prvé rany do rúk. Opäť, ako o predchádzajúcej 450-ke mi nesedí asi sériové nadstavenie predných tlmičov. Zadný sa správal dobre, dôrazy som nedával, keďže mám len nejakých 75kg s výstrojou. Prichádzam pod prvý výjazd so zubom. Na 3 prevodovom stupni zaťahujem za šulec. Mašinka sa mi krásne rozbehla, skáčem zub a po doskoku zisťujem, že musím kvaltovať do 2. 250-ke sa nejako nechce z nízkych otáčok.
Maťo na trati
Maťo na trati
Ráznejším tempom (asi ráznejšie len pocitovo pre mňa, pretože keď som videl ako ma Ľuboš Kollár na 450-ke bez problémov obieha...) prechádzam po trati. Skáčem jedine lavicu do jamy pred cieľovou rovinkou, následne dlhšie skoky na rovinu. Viacej lavíc si netrúfam, nie som dostatočne vyjazdený. Po týchto skokoch som opäť sklamaný, že tlmič riadenia nefunguje tak, ako som si predstavoval, pretože mi to rozkývalo riadidlá. A to som sa vôbec necítil unavený. Dobrzďovanie do zákrut bolo troška horšie, keďže nie som na ňu zvyknutý. Predná brzda zaberala dobre, ale tá zadná sa mi zdala menej účinná. Po 10 minútach a 4 mojich kolečkách schádzam z trate. Odchytil ma TomXX, ktorý odo mňa chcel zapózovanie na foto. Po odstavení z moto nemám najhoršie pocity, vedel by som si na ňu zvyknúť, ale potrebovalo by to menšie doladenie na moje potreby, aspoň čo sa týka pruženia. Oproti 450-ke je to pre mňa omnoho pohodovešia mašina, ovládateľnejšia a skoro ako taký dvoj-takt na vybláznenie.

Paramatre

CRF450R
Max. výkon: 38,8 kW (9000 ot. za min)
Max. krútiaci moment: 46,9 Nm (7000 ot. za min)

CRF250R
Max. výkon: 32 kW (11000 ot. za min)
Max. krútiaci moment: 29,3 Nm (8500 ot. za min)

Poznámka na záver: Obaja sme napísali len svoj názor - názor hobby jazdcov čo jazdia Malokarpatský pohár, triedy Hobby, kde sa umiestňujeme okolo poloviny štartového poľa. Podľa toho zvážte, čo do diskusie napíšete! Nikto z nás sa nehrá na profesionála, takže preto sú naše hodnotenia také, aké sú. Názory akýchkoľvek profi jazdocv sú v diskusii vítané :)

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 11
hpsd_detail.jpg
mato250b.jpg
mato250d.jpg
mato250c.jpg
tom450.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

dusifuk, 02.11.2007 15:53
...text pre mna za jedna minus...

...asi pomali prichadadzam na to,preco je lepsie jazdit na mensom obsahu.A co ma prekvapilo je ten tlmic riadenia...mozno som cakal,kedze je to novinka chvalospevy na jeho adresu...ale ako nazor to beriem.Asi by bolo potrebne ho zrovnat s masinou bez neho...

Red rider, 02.11.2007 16:46
skoda, ze ste nedosli v piatok, ako novinari. Jazdilo by sa tazsie - dost blato este bolo, ale aspon by ste si mohli vyskusat motorku bez a s tlmicom. Jazdci (Tomas, Filip a Tomas) mali tu moznost porovnat. Inac buduci stvrtok by malo byt nieco z toho v motoringu na TA3.
Text fajn - sranda

S104mko, 02.11.2007 16:56
poadla mna : honda vykonovo velmi dobra aj podvozkovo citil som aj ten tlmic riadenia a bolo to dobre jazdilo sa mi nanej velmi dobre !takze za 1

makorider, 02.11.2007 17:10
trochu som zisťoval...offset by mala byť vzdialenosť o ktorú sú predsunuté tlmiče oproti hlave riadenia... http://www.flattrackaccessories.com/product/hondadef487x319.jpg
The third basic element is the offset. Offset is defined in millimeters (mm) and is measured from the centerline of the top of the steering stem axis to the centerline of the top of the fork tubes. An offset provides a second option for the setup of how the motorcycle will handle. The smaller offsets (35mm - 60mm) allows the motorcycle to angle more into the corner and push through the turn. However on exiting the corner, you will experience less traction allowing you to turn easier and stay on the inside of the track. As you increase the offset (60mm - 75mm) you obtain more traction coming out of the corners, but the greater offset forces the motorcycle into an upright position and you will drive more towards the outside of the track coming off the corner.

miro69, 02.11.2007 18:34
Takze k tomu zazracnemu tlmicu riadenia HPSD, pytal som sa na to chalanov, co jazdia Hondy 450 a vysvetlenie je nasledovne. Tym, ze honda znizila sklon prednej vydlice, tak tym padom sa sice zlepsila prejazdost zakrutach, ale na druhej strane sa zhorsili vlastnosti jazdy na rovinach a v zjazdoch, co sa prejavilo rozkmitavanim riadnenia. Takze tam nahodili tlmic riadenia, ktory by tie kmity mal odstranit a podla tomxx neodstranil. Zaver k tlmicu.......nie super bomba, ale z vychodisko z nudze.....apropo, take podobne tlmice riadenia su presne koli tomu co som napisal, aj na cestnych masinach...napr KTM 990 Super Duke

cr250, 02.11.2007 20:28
dvojtakty od hondy sa uz nevyrabaju?

Awia, 02.11.2007 20:47
K tlmicu riadenia, aspon v piatok pocas novinarskeho dna nastavili na jednej 250 ten tlmic riadenia na uplne najslabsie tlmenie kym na druhej bol nastaveny normalne, aby to bolo mozne porovnat... Takze neviem ci to tak nechali aj pre bezne vozenie. Mohol si sa opytat.

ofset tak ako pise makorider - predsadenie prednej vidy

Ked uz tomxx nechal link u nas, tak necham aj ja:
http://motoride.sk/?ID=1873

Awia

domco, 03.11.2007 00:59
Krasne vozenie su tie hondy ale su robene pre profi jazdcov a preto my hoblajsi nemozme ocenit jej plusy naplno

dusifuk, 03.11.2007 13:51
Awia:...konecne ste sa pochopili... :lol:

vince, 04.11.2007 20:33
jazdil som v sobotu , 250dobré ale potrebuje otáčky , lahka dobre ovladatelná..... , 450 motor ok dobre sa točí na 450-ku, ale krátka 1 treba zmenit sek. prevod podvozok ok , nato že jazdím enduro nebol až taký drsný na ruky . Mne osobne lepšie sedela 450 som zvyknutý na tažké kladivá čo tahajú za ruky , viac by som zistil po dlhšom jazdení ale určite by som ju bral.

bedna, 06.11.2007 09:57
Mato: nepoznam tu trat, ale neviem si predstavit kde si musel radit do 1, lebo sa na vyssom ta 450tka nechcela zobrat, moja suza sa na 2, aj 3 vezme odspodu. 1 radim malokedy len na cvicebnych enduro tratiach u nas aj to len ked je to do kopca v ryhe po stupacky a do zatacky, alebo kopa sutrov a korenov. Skor mi to pripada ci s nou nieco nebolo. Napr. na myjave nie je ani dva nutna nikde.
uz som pocul vela nazorov od inych jazdcov ze dr z 400 e je taka neskodna motorecka do pohody ale myslim že

zdvihový objem (cm3) 398
výkon (k/ot. min.) 49,0/8500
krútiaci moment (Nm/ot. min.) 46,3/7800

nie je ziadna kocicka a dokaze pekne potiahnut a hlavne ze je ladena totalne od spodu. Honda dni som nemohol a yamaha dni som sa ani nedozvedel...do kelu.

že čoo? ---, 07.11.2007 19:54
bedna: dr-z ku zahod do šariny...kredenc kadejaký

Lajo, 07.11.2007 20:40
Ja davam jednotku iba na starte...

bedna, 09.11.2007 08:18
zecoo...jaaaj to tu zas mame nejakeho majstra co jemu ostra drz nic. no, mne mensiemu machrovi zatial staci a hlavne ze sa v nej furt nemusim rypat.

Red rider, 09.11.2007 10:58
kuknite http://www.ta3.com/sk/relacie/28_motoring/3176_motoring-z-8-novembra

že čoo? ---, 09.11.2007 21:55
bedna: ...ako som už povedal, dr-z (ostrá) je kredenc riadny... ale tak na povozenie určite stačíí :-O :-O :-O

bedna, 10.11.2007 01:42
Je to o jazdcovi. ked je jazdec tak s tymi parametrami sa da narobit riadne kino. Isteze podvozok nie je ostra krosa, ale je to vec zvyku. Neviem ci cele lavice, zuby aj padak na myjave skokom je vozenie. Vozenie je polna cesta a podobne primitivnosti. Na to by mi stacila 220 kilova stara afrika. Musis byt velky borec, ked takto odpalis slusnu masinu do hajzla.

že čoo? ---, 11.11.2007 19:02
bedna: borec ani tak nie, ...ale čo to som už pojazdil...mne sa motorky typu dr-z(ostrá) nepačia ani kus.... 250 4T, to je motos na ohen....a riadny....

Mr.Yamaha, 23.01.2008 02:12
Skúšal som tie hondy v piatok,bolo tam na hobíkov podľa mňa ešte dosť veľmi blatovo,aj ked sa to na 1.pohľad nezdalo,ale 450 je skvelá...250 ne a ne mi zapasovať,pritom som zvyknuty na 250 yzf,aj ked v poslednom čase behám na 525exc.Mal som ešte dosť odveci nastavené ríditka,aj som raz ľahol na 1.zákrute...ale moja chyba.

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Marec 2020   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 04.04.2020
Enduro Cup Stred - hľadá sa náhradný termín
Brezno - Lúčky
cal_icon 18.04.2020
MM SR + SP + Pohár SMF + MM SR QUAD: hľadá sa náhradný termín
Skýcov - Košariská
cal_icon 19.04.2020
MX Open - hľadá sa náhradný termín
Gbely
...ďalšie udalosti

Reklama

Topautodiely24.sk

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky