Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Posledné Tankovanie Domaniža

NAJNOVŠIE VIDEO

Poslední tankování Domaniža 2014

Poslední tankování Domaniža 2014

SPONZORI


logo

Ako na to: Motocyklové reťaze

Pridané 06.04.2007 13:28, autor vlke, prečítané 26487x

Vojdeš do predajne z úmyslom kupiť si novú reťaz... ale kde začať? Podľa čoho si treba vyberať a čo si treba všímať? Modrú krabičku a či tú zlatú? Zoberem tú najlacnejšiu? Alebo žeby bola najlepšia ta najdrahšia? Pri najmešom je to dosť blbé. V tomto článku si teda povieme tie najzákladnejšie veci čo sa týka kúpi a údržby reťaze.

FB Zdieľať článok na Facebooku

V prvom rade treba zvážiť reťaz, ktorá spĺňa kritériá tvojho jazdeckého štýlu. Ináč povedané; ak si endurista a jazdíš prevažne v lese - enduro trate, porozmýšľaj o 0-krúžkovej reťazi. Ak si čistý motokrosár, kupuj silné a odolné reťaze. Ak si hobík, ktorý jazdí pre zábavu - sem tam trať, sem tam endurko - a máš dosť limitovaný rozpočet, potom chceš najlepšiu/najodolnejšiu reťaz za čo najmenej peňazí.

No dobre, teraz už vieš čo chceš, ale čomu treba venovať pozornosť pri výbere? Kde máš začať?

Čo hľadať a čomu sa vyhýbať

Pre novicou, prosím zabudni na pestrofarebné reťaze, ktoré su dnes populárne medzi típkami čo nosia v nose kariku. Tieto reťaze su zvyčajne len popráškované tenkou vrstvou farby kôli "dizajnu" a zaplatíš za ne prémiovú cenu len preto aby si vyzeral oslňujúco v okruhu tvojich potetovaných kamarátov. Áno, po troch-štyroch jazdách, keď piesok, prach a kamene poodlupujú polovicu farby, reťaz vyzerá ako niečo čo dovliekol tvoj pes zo smetiska. A aby nebolo málo škody, poodlupovaný povrch obnaží kov, ktorý tak môže zhrdzavieť oveľa jednoduchšie a rýchlejšie.

Opotrebovanosť rozety sa dá v celku znížiť, napríklad použitím skladacej rozety
Opotrebovanosť rozety sa dá v celku znížiť, napríklad použitím skladacej rozety
Vo veľkej väčšine prípadov možeš zabudnúť na originálne továrenské výrobky ako napríklad Honda, Suzuki ... Prečo? Tieto výrobky sú oveľa drahšie ako netovárenské značky. Napríklad nová originál reťaz na HondaCRF230F ťa vyjde zhruba 4000 sk. Za plovičnú cenu si zadovážiš kvalitnú D.I.D. alebo Sidewinder. A skutočnosť je taká, že mnohý predajcovia ani nemajú originálne reťaze na sklade. Čo je ešte horšie, mnoho továrenských reťazí je nekonečných - bez spojovacieho článku. Správne, aby si odmontoval reťaz tak musíš použiť špeciálny rozpojovák na reťaz alebo odbrúsiť/odpíliť celý článok. Nemám ani šajnu na čo návrhári pomýšľajú keď skonštruvávajú motorky. Asi si myslia, že človek odnesie motorku do servisu keď sa mu vyťahá reťaz a nahodí si tam novú továrenku.
Ak chceš reťaz skrátiť alebo rozpojiť, potrebuješ k tomu ozajstné náradíčko ako tento rozpojovač
Ak chceš reťaz skrátiť alebo rozpojiť, potrebuješ k tomu ozajstné náradíčko ako tento rozpojovač
Si tak blbý alebo lenivý?

Skúmanie reťaze

Pozri sa dobre na reťaz a všímaj si nasledovné:

  1. Priemer a konzistenciu klínikov: Sú dobrými indikátormi životnosti. Ak sú klíniky - pretŕčajúce cez bočné doštičky - tenké, reťaz je slabá.
  2. Lisovanie kolíkov: Rovnomerné lisovanie kolíkov pozdĺž celého jeho obvodu je +. Ak sú kolíky nalisované nerovnomerne, výška kvality je v pochybnostiach. Lisovanie na dvoch miestach je krajná hranica, lisovanie na štyroch miestach je najlepšie.
  3. Ako sú formované bočné doštičky: Ostré hrany, lacné lisovanie, alebo zaoblené prekovávanie sú jasným úkazom toho ako bola reťaz vyrobená.
  4. Vyhni sa primitívnym, popráškovaným, pestrofarebným reťazám ... úlomky su nevyhnutné. Nános farby anodizáciou je OK.
  5. O-krúžkové vydržia 20% dlhšie ako X-krúžkové, D-krúžkové, alebo hocijaké iné s nie okruhlým tesnením.
  6. Hrúbku bočných doštičiek: Úzke doštičky robia reťaz slabšou a tým padom odhalia akú záťaž reťaz znesie.
  7. Pozornosť venuj aj medzere medzi valčekmi a vnútornými došťičkami. Voľnosť znamená v tomto prípade kratší život.
  8. Rozlož reťaz na plochý povrch a skús ju ohýbať kolmo do strán ... čím menej ohybnosti tým lepšie.
  9. Veci ako obal, grafika na krabici a podobné reklamné ťahy si absolútne nevšímaj.
  10. Všimni si konzistenciu doštičiek a valčekov. Čím lepšia dôslednosť a zhoda, tým kvalitnejšia reťaz.
  11. Ako natesno sa napasuje spojovací článok na kolíky: Čím menšia vôla tým lepšie.
  12. Je povrchová úprava na vnutorných a vonkajších doštičkách rovnaká? Zhodnosť = lepšia kvalita.
Over si veľkosť kolíkov a doštičiek na reťazi, ktorú plánuješ kúpiť
Over si veľkosť kolíkov a doštičiek na reťazi, ktorú plánuješ kúpiť
Výmena celej sady

Ak si poslal starú reťaz do smutnej, je tam šanca že hnacie kolečko a rozeta o tom budú niečo tušiť, a zvyčajne sú súčasťou problému. Ak sú ozubené kolečká zle osadené, mal by si ich vymeniť keď budeš meniť reťaz. Ak tak neurobíš, nová reťaz sa vyťahá relatívne rýchlo, ak ju ovšem nestihne roztrhnúť - v prípade že do smutnej pojde jedno z ozubených ešte pred reťazou.

 Nesprávne nahodená rozeta
Nesprávne nahodená rozeta
Hnacie kolečko sa neopotrebúva až do takej miery ako zadná rozeta a to najmä z toho dôvodu, že je vyrobené s vystuženej oceľe v porovnaní s hliníkovou rozetou. Priemerná hliníková rozeta je pekný kus šrotu a vyhlodá sa veľmi rýchlo - je to horšie ako blbý vtip. V skutočnosti som videl továrenky nechutne opotrebované už po troch jazdách.

Táto rozeta má opotrebovanosť daľeko za hranicou zdravého rozumu
Táto rozeta má opotrebovanosť daľeko za hranicou zdravého rozumu

Toto je prasknutá rozeta, ktorá ma už nejaké tie motohodiny odslúžené
Toto je prasknutá rozeta, ktorá ma už nejaké tie motohodiny odslúžené

Aj takéto niečo sa dá stvoriť vďaka kombinácii opotrebovanej rozety s reťazou podradnej kvality
Aj takéto niečo sa dá stvoriť vďaka kombinácii opotrebovanej rozety s reťazou podradnej kvality


Vyťahaná?

Keď sa reťaz používa stáva sa dlhšou. Hlavným dôvodom prečo sa reťaz predlžuje je opotrebovanie medzi valčekmi a kolíkmi. Firma Sidewinder Products ponúka zaujímavý výrobok na meranie opotrebovanosti reťaze, tzv. "sudca". Toto jednoduché, ale zato premyslené náradíčko umožní používateľovi previesť rýchly test na reťazi. Teda odmerať jej vyťahanosť a to priamo na motocykli, či ATV. Precízne ciachovaný kus zliatiny s troma graduálnymi schodíkmi stačí len jednoducho vsunúť medzi valčeky a výsledok sa hneď pozná. Ak sa meradlo zastaví na prvom schodíku, reťaz je ako nová. Ak zapadne až po posledný vrúbok, reťaz je vyťahaná nad prevádzkovú hranicu a mala by sa vymeniť. Celý tento "test" ti bude trvať zhruba 3 sekundy.

Najlepší spôsob ako zistiť či je reťaz vyťahaná alebo nie, je použitím Sudcu
Najlepší spôsob ako zistiť či je reťaz vyťahaná alebo nie, je použitím Sudcu
Sudca eliminuje kadejaké dohady o tom či už nadišiel čas vymeniť reťaz alebo nie. Ak sa kontrola reťaze stane pravideľnosťou pred každou jazdou, jazdec ju može vymeniť včas a tak zabrániť zbytočnému poškodeniu ozubených kolies. Takisto, včasná výmena ti zachráni aj nejaké tie drobné čo sa týka zbytočných poškodení a celkovej údržby. Sudca sa vyrába vo viacerých veľkostiach takže by mal pasovať na všetky reťaze dostupné na trhu. Cena sudcu je 30$ a objednať si ho môžete priamo od Sidewinder:
Sidewinder Products
601 Sidwell Court
Saint Charles, IL 60174
USA
tel:1-630-513-1000

Čistenie a mazanie

Pokiaľ bude reťaz čistená na motocykli, zdvihni stroj do vzduchu tak aby sa dalo voľne točiť zadným kolesom (použiť možeš debničku, stoličku, ... alebo oridži stojan). Pomaly otáčaj kolesom a preskúmaj reťaz či niekde neni hrdza, zaseknuté/stuhnuté články, nahromadené nečistoty a počúvaj či niektoré články nepískaju alebo neškrípu pokiaľ točíš kolesom. Reťaz, pokiaľ je stále na motocykli, vyčisti drôtenou kefou (zubná kefka funguje dobre u O-krúžkových) a namaž prípravkom na mazanie reťaze. Nezabudni reťaz vytrieť aby si ju zbavil nadbytočného lubrikačného prípravku, ktorý by iba zbytočne priťahoval nečistoty. Z času na čas, daj reťaz úplne dole, poriadne ju vykefuj a celú ju namoč do rozpúštadla a odstráň tak nahromadený maz, ktorý s kefou nejde dole. Nechaj ju namočenú až kým sa všetka špina neuvoľní z článkov a z valčekových púzdier. Po kúpeľi daj reťaz vysušiť a až keď sa úplne všetko rozpúšťadlo vyparí, reťaz znovu premaž.

Na spôsob našich predkov

Vyčistiť reťaz tak ako sa to robilo kedysi, je časovo náročné. Daj reťaz dole, daj ju do nádoby s petrolejom alebo rozpúšťadlom a potom ju pomocou kefy vyčisti. Po vykefovaní reťaz vytri handrou a zaves niekam nech obschne. Na mazanie reťaze použi prevodový olej 80W-90W. Reťaz daj do nádoby naplnenej olejom na dobrú hodinku a sem tam s ňou pohýb pomocou šrobováka - olej tak pomaly prenikne do všetkých častí. Potom reťaz zaves na svoj obľúbený strom a na zem daj nejakú nadobku do ktorej bude stekať nadbytočný olej. Taktiež pre prípad, že by ti reťaz upadla na zem sa len znova namočí v oleji a nestane sa z nej kopec namazanej špiny.

Mazivá pre tvoju malú

Je tu pár dôležitých vecí ohľadom reťazových lubrikantov, ktorým sa oplatí venovať pozornosť. Nemali by akumulovať nečistotu, mali by byť trvanlivé a mali by odpudzovať vodu a špinu.

Niektorí típci používajú WD-40 a sú mu zaprisahaní. V podstate je to petrolej s arómami, takže reťaz vyčistí ale čo sa týka jej mazania tak nič moc. Niektorí ľudia používali WD-40 a nemali žiadne problémy. Osobne by som WD-40 neodporúčal ako mazivo, pretože je to rozpúšťadlo. Reťaz má z výroby mazivo medzi O-krúžkami a použitím WD-40, ktoré prenikne medzi všetky časti, sa lubrikant rozpúšťa.

Nanášanie maziva

Nestačí stáť vzadu a sprejovať kade-tade. Daj moto na stojan aby sa dalo krútiť zadným kolesom a aplikuj kvalitný lubrikant na miesta kde sa valčeky dotýkajú bočných doštičiek. Zvyčajne sa točí kolesom smerom do predu, aby náhodou nevyskočila poistka na spojovacom článku. Olej aplikuj na spodnú reťaz, ktorá sa potom navynie na rozetu.Neobťažuj sa nanášaním maziva na vonkajšiu stranu doštičiek, tam je to zbytočné. olej sa musí dostať do vnútra valčekov.
Správne mazanie reťaze
Správne mazanie reťaze
Ak si s mazaním skončil, utri prebytočné mazivo handrou a nechaj reťaz postáť zhruba 10 minút. Občas môžeš potočiť kolesom aby si pomohol oleju vo vnútri valčekov. Teraz sa môžeš ísť previesť.
Túto precedúru zopakuj zakaždým keď je čo i len náznak že by reťaz mala suchoty!

Umývanie motocykla

Keď moto umývaš, teoreticky by mala reťaz ísť dole. Prevažná vačšina z nás tak nerobí. Pokiaľ nenanášaš mazivo na reťaz hneď po umytí tak je to OK. Voda uväznená vo vnútri - vďaka mazivu - spôsobuje hrdzavenie z vnútra, zatiaľ čo z vonku bude vyzerať super. Ak umývaš motocykel s reťazov, skús použiť rozptylovač vody (Bel-Ray 6-in-1 alebo WD-30) na odstránenie vody a potom reťaz namaž. Toto je dôležité.

Zdroj: www.OFF-ROAD.com
autor: Rick Sieman

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 9
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Komentáre k článku

madMX, 06.04.2007 16:41
hmm, mohol by uz niekto vyrobit retaz co sa nebude natahovat. Veru uz ma nebavi ju spanovat po kazdej jazde. Pouzivam D.I.D ale natahuje sa skoro ako ostatne.

PegasBoy*, 06.04.2007 17:30
dobre napisane Na spôsob našich predkov nedam dopustiť vešam zaolejovanu reťaz priamo na susedov plot tam okapkava na travnik a nadbytočny olej steka po plote o hodinku nahodim a fičim mam taku skusenosť ze sprej nedostačuje na bez O-kruzkovu retaz je to iba take povrchove mazanie... naj na zivotnosť po kazdej jazde vybrať vymiť v hocijakom rozpuštadle namočiť do oleja(pouzivam specialny stary vypaleny prevodovy pripadne tlmičovy to je jedno aky) vysušiť a nahodiť nevyhoda ofrka moto ale je to croska takze na nieaky styl kaslem nemam nabliskany choper a aj tak bude zadrbana :lol: a mne ako studentovy nič ine neostava a radsej sa stym pol hodinu zaoberať ako po 4 jazdach meniť D.I.D. retaz ja by som sa asi obesil :D...
- mam aj ten sprej ale vravim nič moc... skusim miesto oleja este tu vazelinu na retaze alebo čo to je no len zase olej vojde do tych vnutornych valcekov sprej ani velmi ne

hehe alebo na rozoberanie sluzi take fajnove naradičko :lol: ja pouzivam kombinačky alebo ked nesu po ruke velky plochy srubovak B-) :lol:

TRU, 06.04.2007 18:33
PEGAS-ZOZEN OD NEJAKEHO DRUZSTEVNIKA MAZADLO NA MAZANIE RETAZI NA KOMBAJNY. :lol: JE TO AKO TIE SPREJE-NEUSADZUJU SA NECISTOTY,DOBRE MAZE,ODPUDZUJE VODU A ZOZENIES TO LACNO. (MOZNO) :lol:

KAlSO, 06.04.2007 18:36
Nic nové som sa nedozvedel.
Mohol by si hodit aj nejake znacky retazí, ktoré su dobre a naopak, ktoré niesu dobréé.
A to čistenie sa mi nejak nepozdáva. Nie je nejaký prostriedok na odmastnenie ? Niekde som cital, ze na kazdý mazací prostriedok je aj odmastnovac. Napr ak použijes sprej od VALVOLINE tak správne by si mal očistit s VALVOLINE odmastnovacom, a nie teárs z MOTULom

Knighter, 06.04.2007 21:36
ahoj vlke, super clanok..aj ked vzdy ked taketo nieco citam si hovorim, ze ....ale sak toto vsetko uz viem....a pritom kolkokrat, ked daco robim, tak zabudam! :bla:
FAkt paradicka....venujes sa super veciam v clankoch....aj to o tej honde bolo super! LEN TAK DALEJ!!!

PegasBoy, 06.04.2007 22:48
TRU dakujem za tip...MAZADLO NA MAZANIE RETAZI NA KOMBAJNY :lol: nempoznam zadneho kombajnistu ale popitam sa....

Kupim mazadlo na mazanie retazi na kombajni pište sukromne pošvove holuby.

TRU, 06.04.2007 22:53
PEGAS-JEDEN SPRAY NA RETAZE (NEVIEM JAK SA VOLA) JE VRAJ VYROBENY PODLA TOHO "KOMBAJNOVEHO" RECEPTU. :lol:

m.in.o, 06.04.2007 22:57
ja som mal raz DID a uz ju nechcem nikdy viac . dokonca raz som mal aj CZ pretoze som nemohol nic ine zohnat narychlo a to bolo uuuplne o nicom. teraz davam uz len IRIS a tie sa im pacia najviac, krasna zlata a drziii a nenatahuje sa.... ta DID sa natiahla kazdou hodinou hadam a CZ bola ako zuvacka :D

m.in.o, 06.04.2007 23:00
a inak najlepsie co som mal na mazanie retaze bol olej na turbiny ,neviem presne co to bolo mal som to odliate zo suda... teda olej na vysoke otacky... najlepsie mi drzal, sa mi viac pacil ako tie keramicke biele lepidlove... :-)

PegasBoy, 06.04.2007 23:00
TRU vidiš to je napad dať to mazadlo na kombajny do rozprašovača B-) moe hned to bude tuti fruti... možno ešte barny ma kontrakcie na kombajnistov ta znim hodim reč

tomXX, 07.04.2007 12:00
Ja som kupil od Karola o-ring Tsubaki, a na tom kladive-retazo-natahacovi VORe vydrzala fakt dlho, neporovnatelne dlhsie ako Regina. A to sa nieco namlela v blate a bordeli... Akurat choroba o-ring retazi, ze ukradne trosku z vykonu a ked vytecie mazivo z vlacekov, tak ju akurat mozes opriet o stenu :bla:

madMX, 07.04.2007 19:33
m.in.o- myslim, ze D.I.D a iris sa neda porovnavat, jednoznacne je D.I.D lepsia, asi si mal najnizsiu radu a Iris mas zlatu, cize najvyssiu radu. Cenovo je ale v poho :hacker:

DVS-MX, 07.04.2007 21:30
Retaze znacky D.I.D su vraky!!! nahodil som ju novu a nove Reikon vyvodove a zeleznu rozetu a D.I.D-ka mi odysla po 15-stich treningoch.Ak chcete mat pokoj tak si zozente retaz znacki "CUBAKI" (uz nevem ako sa to pise) ale zlatu seriu a vyvodove reikon a zeleznu rozetu a mate tristvrte sezony pokoj (ratam takych ludi co chodia minimalne 3x za tyzden trenovat.) ak chodite menej tak aj celu sezonu.mam to odskusane (pokial sa onu aj budete starat cistit a mazat) a podla mna je na mazanie retaze najlepsi spray od Valvoline

vlke, 07.04.2007 21:38
PegasBoy: rozpojit retaz kombinackami v spojovacom clanku je jedna vec a rozpojit retaz bez spojovacieho clanku kombinackami je vec druha. Ak dokazes obidve tak ti gratulujem ;)

KAISO: Originalny clanok sa nezmienoval o kvalite jednotlivych znaciek a svoje osobne skusenosti do clankov ktore prekladam nepridavam. To, ze si sa nic nove nedozvedel ma mrzi, ale ako posledna veta prveho odstavca naznacuje "...si povieme tie najzákladnejšie veci čo sa týka kúpi a údržby reťaze." - je tu dost mladych a zacinajucich.
A keby tu takychto clankov bolo pred par rokmi viac, mohol som si usetrit nejake tie drobne.
Moja osobna skusenost:
1) CZ na 500-vku uz nekupim koli velmi kratkej zivotnosti
2) Regina podrzala obstojne ale
3) zlata D.I.D. O-ring made in Japan bola zatial bezkonkurencne najlepsia :lol:
Momentalne mam TSUBAKI X-ring ale este som jej nedal dost do tela aby som vedel posudit kolko znesie.

Knighter: dakujem a sorac ze ta sklamem no o dva mesiace hodim klavesnicu do kuta a sadnem si za ozajstne rajdy, takze :hacker: nebude.

m.in.o: s tou DID-kou si asi natrafil na chybny kus alebo co :roll:

PegasBoy, 07.04.2007 21:48
ako rozpojiť retaz bez spojky?? no predsa zos flexkou :lol: a potom dať na nu spojku a je pokoj B-) inak raz sa my stalo na jawe 250 idem si v nedelu pojazdiť idem a dzig retaz sa my za jazdy stratila spojka dakde vyletela retaz jak hadik 10 metrov za mnou tiskam domov pridem a reku ako nahradu pouzijem??? v nedelu obchody zatvorene no tak samozrejme na rad prišla zvaračka pribodoval som ju a isiel jazdiť :-P

m.in.o, 07.04.2007 22:44
vlke ta DID bola slaba, to ma nepresvedcis ze nie :D DID na trialku je mozno ina niecim ako na ostatne moto?? neviem lebo ine retaze nemam v rukach, ale proste bola zla. mozno zas ta IRIS je tak super aj to moze byt ;)

Kristof, 07.04.2007 23:01
Chlapci aku retaz by ste mi poradili na CRF250? :bla:

ivan, 08.04.2007 12:11
najlepsie skusenosti mam z retazou regina....date novu trosku povoli ale potom drzi celu sezonu....vynikajuca retaz kazdemu odporucem....tie co stoji sa oplati do nej dat....

KAlSO, 08.04.2007 13:47
Vlke diky, ale ja som zabudol, ze aj ten si prelozil, a pritom som si precital aj zdroj.
PREPAC ;)

vlke, 08.04.2007 18:52
KAISO:nic nestalo ;)

brano, 08.04.2007 21:13
Vlke , dobry clanok, ale niektori citatelia stale prahnu po zanckach retazi. Lenze aj D.I.D. aj Regina maju retaze take aj take, dobre aj zle, resp. tiez dobre ale nevhodne na tu ktoru zataz. Preto nie je vseliek povedat , ze ... je najlepsia , tu kupujte. Mne doniesol Emil Cunderlik retaz, povedal, ze silnejsia uz neni. Dal som ju na 450, k tomu ocelovu rozetu a uz skoro rok to drzi. Ta retaz vydrzi asi tolko , co rozety (dve rozety, lebo striedavo jazdim dve kolesa, na zavody a na trenovanie). Predne kolecko bude treba vymenit.
Je na pohlad masivna, presne ako pisal Vlke, vola sa EK520MVXZ , nestaci len "EK", na 125-ku je ale zbytocna.
A este jedna vec, retaze uz zasadne len nitujem. Raz som sa kvoli vypadnutej spojke skoro zabil, to myskim vazne. V extremne strmom vyjazde sa mi retaz rozpojila, zastavilo ma.Najprv som myslel, ze neutral, ked nepomohlo zaradit zabrzdil som prednou, lenze kolo islo smykom a ja som sa rutil dozadu. Instinktivne som zabrzdil zadnou a to bol impulz na salto vzad a asi 10m krkolomny pad aj s motorkou. Nastastie , aj ked jazdit este neviem, padat uz viem obstojne , ale sedel som asi polhodinu a spamataval sa z toho, ako som sa musel hadzat chrbtom o zem, aby mi naskocil vyrazeny dych.

KAlSO, 09.04.2007 14:13
brano píšem si EK520MVXZ :D

vlke, 09.04.2007 14:26
brano: Pochybujem ze pouzivas klasicke hlinikove nity, takze duralove?

vlke, 09.04.2007 14:29
PS: vychadza mi ze ta retaz by ta vysla okolo 3500 Sk? Moze byt? Mimochodom, tiez je to Made in Japan ;)

kxbibo, 09.04.2007 15:23
vlke na reťaz sa používajú oceľové nity nie?

brano, 09.04.2007 19:55
Vlke, myslel som nitovaciu spojku retaze, cize tu, co sa rozklepe a je na nerozoznanie od ostatnych clankov

vlke, 10.04.2007 03:08
brano: ahaa ... nevedel som ze sa to tiez vola nity, ja to volam koliky, som si vazne myslel ze tam kliestami davas klasicke nity :D A co ta cena za tu retaz?

KTM - FAN, 10.04.2007 08:45
Pozeram aj napriklad ako sa niektorym nepacia CZ retaze :)

Ale nikto nepise aky typ :) - ako u kazdej znacky je ich niekolko - O-ring , X-ring, ORM, ORH ...

Rajce, 14.04.2007 17:03
Mna by napriklad este zaujmalo ktora z retazi O ring alebo Xring sa hodi na motocross alebo aky je v tom vlastne rozdiel??? ;) a aka zasa na endurko...????

tomXX, 15.04.2007 08:23
Rajce: oring alebo xring sa na motokros nepouziva.

vlke, 16.04.2007 01:23
Rajce: Hocijaka "x"-ring retaz ma gumene tesnenie okolo valceka, ktore zabranuje/minimalizuje stratu maziva vo valcekoch. Rozdiel medzi X-ring a O-ring je v tvare tych gumiciek. Pochopytelne, O-ring boli povodne okruhle ale koli lepsiemu tesneniu su ovalne, a X-ring maju tvar X. Co sa tyka motokrosu ... kazdy pouziva to co kupi. Hocijaka firma ci uz CZ, D.I.D, EK ... bude mat v ponuke O-kruzkovu, nie O-kruzkovu, aj klasicku retaz vhodnu pre motokros.

Kapro, 16.04.2007 23:11
Minuly tyzden som sa vratil z puste, najazdil som na KTM 525EXC 3500km, piesok a kamene. po dlhom spekulovani sme aj s partakom kupili EK RSO, retaz, ktoru mal Martin Macek na Dakare. Zodpovedne prehlasujem, ze lepsiu retaz som v zivote nemal, za celych 3500km som ju len raz sponoval, vobec nemazal a este stale nieco vydrzi (dnes som akurat vymenil predne kolecko). A rozhodne sme sa len tak nevozili, boli pasaze v piesku, ked sa islo plny plyn...

Kapro, 17.04.2007 22:34
Sorry, preklep. Malo to byt EK RXO...

Vadim, 24.04.2007 00:04
Kapro: Obávam sa, že aj EK je preklep. Má byť RK. Alebo mi ušla nejaká novinka? :-O

vlke: "o" sú oválne len preto, lebo sú stlačené.

Rajce Cross = bezkrúžok

Prekladateľ článku: Prevodový olej je číra ko**tina!!! Nedočítal som sa nič o pevnostných charakteristikách a správnych vôľach, zato som sa dozvedel o ftákovine zvanej sudca :lol: Ísť na gumu s oceľovou kefou je vražda reťaze. Mal si zdôrazniť, že tento spôsob je vhodný len na non-ring, inak mi nadháňaš zákazníkov!

TomXX: Prosím ťa, odstráň aspoň tucet najhorších pravopisných kotrmelcov.

m.in.o: Kua, to ma baví: Jazdcovi, ktorý berie už skoro 30 rokov jeden veniec za druhým, je CZ dobrá, ale trialistovi (koľko hodín si strávil na motorke?) a najdlhšie skoky sa merajú v centimetroch je to "žuvačka" :lol:

Braňo: Skoro by som sa stavil, že chyba nebola v rozoberacej spojke.

Pegas: "Bodovanie" reťaze je skoro taká pecka, ako konope na sviečke! :lol:

brano, 24.04.2007 00:46
Vadim> Spojka sa mi rozpojila a stratil som ju. Chyba bola niekde medzi zemou a retazou.
EK existuje, vid vyssie.
A drotena kefa s mosadznymi chlpami na retaz staci, ale suchat opatrne. Najlepsia je Vapka, ale tym tlakom mozno voda vojde aj dnu do clanku a potom to bud hrdzavie, alebo koroduje.

vlke, 24.04.2007 02:27
Vadim:
1) o preklep sa neobavaj lebo EK existuje :bla:
2) stlacene/nestlacene, konecny tvar je ovalny ;)
3) "Prevodový olej je číra ko**tina!!! " ...podobne staznosti prosim adresuj povodnemu autorovi clanku. Clanok je prelozeny tak ako je napisany.
4) Ta ftakovina "sudca" je na to aby ti urcila volu. A co su podla teba pevnostne charakteristiky, lebo podla mna ich tam bolo spomenutych niekolko.
5)"Mal si zdôrazniť, že ..." Mal? :-O Hodnotit a opravovat clanok je jedna vec, prekladat vec druha. To ze clanok prekladam, neznamena ze sa stotoznujem so vsetkym co tam je napisane. Diskusia k clanku ponuka priestor na taketo veci.
6) Na pravopis sa snazim davat bacha ... ale stane sa. :-P

tahitan, 24.04.2007 07:26
vadim, urcite si nebol vo velkom klude ked si pisal svoju reakciu (a niet sa co cudovat), ale odkedy sa ty uz vyznas do trialu, to mi je zahada B-) Mimochodom, Mino napisal len a len svoje osobne skusenosti, s ktorymi sa velmi nestotoznujem ani ja, ale neriesim to tu. Poriesim to v Nitre na pretekoch, vsak Mino? :lol:

Kapro, 25.04.2007 00:12
Vadim: neviem, ci novinka, ale nieco ti uslo. EK skutocne existuje (sam som o tom doteraz nepocul). Jediny preklep bol RSO. Malo byt RXO.
http://www.ekchain.com/
A este detail.Objavenim znacky EK je moj osobny problem a mudrovanie s retazami vyrieseny.

komin, 25.06.2007 15:56
kapro, ek mam už 2 rok nic jinýho nepoužívám a je to fakt supr na rozdíl od d.i.d. a cena taky dost dobrá

hato, 24.12.2007 09:09
pekny clanok o udrzbe

www.retezy.info/index.php?menu=9&cislootazky=108

ador11, 07.05.2008 14:46
ohladom toho rozpojovania...nato netreba dobre naradicko, ale dobreho mechanika a la moj bratranec

traxxas, 20.11.2008 23:44
zdravim, ja mam dobru skusenost s mazanim retaze pripravkom, ktory ma oznacenie 601 a je od firmy chesterton, poradil mi to kamarat, je to pripravok, ktory sa pouziva v tazkom priemysle na retaze, ide o to, ze po nastriekani sa vsiakne do retaze a dokonca aj medzi cap a puzdro ( aj oficialny nazov toho maziva je "mazivo na vnutorne lozka retazi", pretoze do takych miest s malou toleranciou sa maloktore mazivo dostane a darmo mozete mat retaz mastnu ako hrom zvonku ak je cap suchy retaz sa tam suchym trenim opotrebuje, natiahne a moze sa menit, v priemysle dokazu tymto mazivom predlzit az 3-nasobne zivotnost retaze, dufam, ze nieco podobne nastane aj s mojou retazou ...a este jedna resp. dve vyhody, neostane po tom na retazi lepkavy film, takze sa na nu nechyta bordel... a rozpusta zbytky starych maziv, ktore su nausadzane v retazi... doporucujem vyskusat...

http://www.chesterton.com/products/tp/product/default.asp/product/601

v malooobchode sa to neda zohnat, je to urcene len do priemyslu, ale viem s tym pomoct...

KTM-FAN, 21.11.2008 09:07
2 traxxas

Namazat valcekovu retaz ( a hlavne u zapuzdrenych O-RING a pod.) znamena namazat priestor medzi capom a valcekom. To je jedine miesto kde je dolezite ci je retaz namazana.

Styk kolecko valcek nieje dolezity - lebo tam je len dobre ked sa ten spoj nesmyka ale odvaluje sa cely valcek na tom cape.

Vsetky spreje na retaze su zalozene na principe ze su zriedene - to nastriekas - zatece a to "zriedovadlo" sa odpari.

Ten tvoj zazrak nieje nic ine.

Kazdopadne neviem si celkom predstavit mazadlo ktore rozpusta ine :D

KTM-FAN, 21.11.2008 09:09
Inac aj zohnat u nas by nemal byt az taky problem ;)

http://www.chesterton.sk/tuky-a-mazadla

traxxas, 22.11.2008 16:34
Pre ktm-fan

Dik za tvoj nazor, dovolim si zareagovat…

Neviem co presne myslis tym “namazat priestor medzi capom a valcekom” pretoze v kazdej retazi je cap ulozeny v puzdre a to je to miesto kde posobia najvacsie sily ked je retaz v zabere… a kde pokial toto miesto nie je namazane dochadza tu k hlavnemu opotrebeniu a natiahnutiu retaze…

“Styk kolecko valcek nieje dolezity” tu som si tiez neni presne isty co tym myslis, nakolko o nicom takom som nepisal a “kolecko” by som skor hladal na furiku…

Na akom principe su zalozene “vsetky spreje” neviem, taky odbornik nie som, pisem iba o tom s cim mam osobnu skusenost…

“Ten tvoj zazrak nieje nic ine.” …neviem o tom, ze by som pisal o nejakom zazraku a uz vobec nie o mojom…

“Kazdopadne neviem si celkom predstavit mazadlo ktore rozpusta ine” …vsetky maziva ako aj ine veci su roznej kvality… u maziv je jedna z klucovych vlastnosti odolnost voci vzdusnemu kysliku, cize oxidacii, menej kvalitne maziva rychlo oxiduju, cim vyrazne menia svoje vlastnosti a stava sa, ze z relativne dobreho maziva sa stane po case skor lepidlo… a tieto zoxidovane zostarnute zvysku su usadene vo vnutri retaze kde sa s handrou nedostanes a na to sluzia prisady, ktore ich dokazu rozpustit a dostat von… pekne je to vidno ked nastriekas na prvy pohlad cistu retaz spominanou 601-tkou a o chvilu je uplne cierna… to idu pekne von tie stare sr...cky…

“Inac aj zohnat u nas by nemal byt az taky problem” …nepisal som, ze sa to u nas neda zohnat, ale ze to nie je v malooobchode, kedze to Chesterton dodava priamo do podnikov… ale ak by to niekto chcel vyskusat, viem to zohnat…

m

DRIFTER, 25.11.2008 10:23
Taaaakze....na zaklade tu uvedeneho slovenskeho linku som kontaktoval oficialneho predajcu CHESTERON. Za 2-3 dni sa mi ozval telefonicky p. Uradnicek, ktory navrhol stretnutie, z coho som bol prekvapeny, lebo som vysvetloval, ze je to len na sukromne ucely - na motorku, ziadny velkoodber. Aj tak bol velmi ochotny. Priniesol mi vzorky sprejov mazadla 601 a cistica 277 . Pytal som sa na e-shop alebo maloobchod, ale fakt to takto nadrobno nepredavaju. Predavaju v podstate iba cele balenia (12ks) a ze nie je problem ani s dorucenim. Cena tusim 320 a 270 Sk/ks co je podla mna normalna cena (vychadzam z ceny sprejov na retaze, ktore som kupil u Aunera vo vypredaji za 7 euracov, bezne 10 eur), tento vychadza necelych 11 . Som nan fakt zvedavy a na ten cistic tiez...

Upravil DRIFTER, 25.11.2008 10:25:31

tomXX, 25.11.2008 10:41
Super, daj vediet. Kebyze je dobry, tak objednam cely pakel, rozpredat to nebude problem! B-)

traxxas, 28.11.2008 19:24
to drifter a tomxx - odkial ste ? z akych miest ?

DRIFTER, 28.11.2008 22:55
traxxas: ja kusok od Piestan
urcite by sa ale zislo testovat to na rovnakych retaziach a motorkach, jazdci priblizne vykonovo rovnaki a meralo by sa to motohodinami. Jeden by pouzival tento sprej, druhy nejaky iny. A dajme tomu po pol sezone (berem to z mojho pohladu, lebo ja retaz moc neznicim) tieto retaze odmerat na dlzku a porovnat. Inak je tazko povedat, ktory z tychto sprejov je lepsi...

michalc, 29.11.2008 00:34
DRIFTER: Potom napíš, či ten sprej vydrží aspoň 2 prejazdy potokom. Ja som ešte taký nemal, tak mažem už len olejom a aspoň to je zadarmo. :bored:

kxbibo, 29.11.2008 08:28
Potom dajte vedieť ako test dopadol. :)

DRIFTER, 29.11.2008 08:45
michalc: sorac, ale ja po potokoch nechodim ;) a uz vobec nie s naolejovanou retazou :bla:

RiderMX, 29.11.2008 14:45
ja mam doma sprej ktory pouzivaju kombajny ked je zatva ... striekaju s tym vsetky tie retaze a zevraj je perfektny ... je to od firmi ECOL ... musim ho vyskusat som sam zvedavy :D

picaso, 13.03.2009 19:09
Aky je rozdiel medzi hlinikovu a ocelovou rozetou okrem materialu a ceny ? ,,,,,,,,,,,,,,na 250 2T hobikovy je to jedno ?

tomXX, 13.03.2009 19:27
picaso: ocelova by sa nemala tak rychlo zodrat, ale musis mat aj kvalitnu retaz - ale to je hadam zaklad. Ja chcem nabuduce kupit tu dvojdielnu (Al+Fe) dvojfarebnu. Je lahsia ako cisto ocelova a vydrzi dlhsie ako duralova.

pies, 13.03.2009 21:20
su al rozety, ktore vydrzia min. tak dlho ako ocelove rozety, na HSB som mal takuto celu sezonu a minimalne opotrebenie, vaha oproti ocelovej 1/3, stala 1300Sk myslim http://www.supersprox.com/eshop/products.php?id=2238

picaso, 14.03.2009 20:07
Ak vydrzi pri mojom jazdeni hlinikova jednu sezonu( raz do tyzdna ked stihnem len ked je sucho ) ,,,,,,tak je to ok :-P

madMX, 14.03.2009 23:01
rozety Sunstar, kore dava seriovo Yama vydrzia rok aj nie hobikovi, je to odskusane. Len neviem kde ich kupit... :bla: http://www.sunstar-mc.com/Products.aspx

Upravil madMX, 14.03.2009 23:01:57

volodaj, 22.05.2009 15:49
DRIFTER> Ako dopadlo testovanie toho zázraku?

DRIFTER, 22.05.2009 19:39
volodaj: kedze uz nejazdim na YZ ale iba na YZF tak ten spray padol (resp. este ho mam) na dve retaze. Zase na druhej strane ja nie som az taky pilot, ze by som tej retazy dal az tak zabrat, ale zatial sa drzi ;) sak uvidim, ked ho miniem...a dam vediet...

smile_boy01, 22.05.2009 20:48
MADmx: mne vydrzala 60 mth a ocelova pbr zey 80mth dost velky rozdiel a retaz tsubaki

madMX, 23.05.2009 00:18
Adam tak to by mi vydrzala 6rokov :D :lol:

bestye, 26.06.2009 20:16
mňa by zaujímalo, ako kontrolujete opotrebovanie reťaze ak nemáte ten patent čo sa tu spomýna. Kedy je teda reťaz vyťahaná na maximum a nepoužiteľná?

Michal_WR, 26.06.2009 20:49
bestye >> zistis to podla toho, ci retaz dosada dobre na rozetu....ak retaz a rozeta uz spolu nevychadzaju, treba vymenit ;)

miki2t, 31.07.2009 10:20
Pochopil som spravne , ze ten sudca iba meria dlzku ? Viem ho nahradit s suplerou ( posuvnym meritkom ) ??

lukas0134, 25.08.2009 13:18
je vhodna retaz TSUBAKI MX 520 OR na YZ 125 na motocross

tomXX, 25.08.2009 14:02
lukas0134: o-ring nie je vhodna na motokros!

lukas0134, 25.08.2009 21:21
tomXX dik

kxbibo, 25.08.2009 21:48
Meranie predĺženia reťaze:
- reťaz položíš na rovnú podložku a zmeriaš jej dĺžku, reťaz musí byť natiahnutá. Zmeráš vzdialenosť stredov krajných otvorov vnútorných článkov. Od nameranej hodnoty odčítaš hodnotu 15,875mm x počet roztečí (to je skutočná dĺžka novej reťaze)
- predĺženie reťaze nesmie byť väčšie ako 1% z jej celkovej dĺžky
- meranie sa dá uľahčiť tak, že si zmeriaš 100 článkov a maximálne predĺženie nesmie byť väčšie ako 15,875mm čo vlastne znamená, že maximálne predĺženie 100 článkovej reťaze je predĺženie o jeden článok.

KTM-FAN, 25.08.2009 22:22
Alebo hnilsi si kupia kaliber na retaz (samozrejme ze na tu velkost co pouzivaju - cize mx motorky vacsinou 520)

http://www.bikeservis.com/kaliber-retaze-laser-p-122.html

kxbibo, 25.08.2009 23:24
KTM-FAN ja mám doma kaliber, je to pohodlné a rýchle odmeranie.

5ko5ko, 28.01.2010 15:21
ako tak citam, tak na znacke az tak nezalezi,ked kazdy inu chvali :-)

forever19, 28.01.2010 20:02
dá sa reťaz zmerať aj posuvným meradlom kde zmeráte 20 čapíkov na mojej suzuki rm je servisný limit 323,8 mam to z manuálu.:)

tomXX, 28.01.2010 20:33
5ko5ko: na znacke ani tak nezalezi, zalezi hlavne na "rade" retaze. Kazdy vyrobca vyraba rozne rady retazi a ta najlacnejsia od hocikoho je vzdy ta horsia. Celkom jednoducha logika. A porovnavat ich je dost tazko - kazdy jazdi inak, ma inu moto - niekto toci, niekto spolieha na krutak, kazdy jazdec ponatahuje tu retaz trochu inak.

torrelles, 29.01.2010 09:12
ja jazdim CZ 520 cena 50€ a tak isto sa natahuje ako predosla DID 520 a stala 70€

tomXX, 29.01.2010 09:14
torrelles: DID 520 je nekompletne oznacenie - http://didchain.com/offroad.htm

torrelles, 29.01.2010 09:30
konkretne sa jedna o CZ 520 MX 5/8 x14 tento mam teraz a mal som DID 520NZ

mx38, 29.01.2010 09:54
tomXX: nie je celkom pravda, že tá najobyčajnejšia býva najhoršia, respektíve mal som už rôzne značky reťazí bez krúžkových aj O aj X (najhoršia bola CZ), ale ked som si zadovážil bezkrúžkovú reťaz RK gold celú sezónu vôbec sa nenatiahla vydržala tak isto ako TITAX x-krúžková, a ešte som ju používal dalej pol roka...
Naposledy som kúpil Regina RX3 gold, slušná výdrž ale s RK bola jednoznačne naj.

Upravil mx38, 29.01.2010 09:56:47

tomXX, 29.01.2010 10:13
mx38: jasne ze nemusi byt najhorsia! Ale RK je prave jede z tych lepsich vyrobcov retazi ;)

stihi, 29.01.2010 13:10
Musím potvrdiť ohľadom reťazí RK,je to super reťaz,mám ju na yzf450 a minimálne sa naťahuje,tiež kamoš ju má na kx250 a tiež to isté...inú ani nekúpim!

marek250, 05.06.2012 15:56
stihi ,mx38 viete napisat presne ozancenie tej retaze RK?

failko, 06.10.2012 20:04
Aku retaz by ste poradili na Gas Gas 300 ? jazdim prevazne enduro , polne cesty ? ...

mototrend, 07.10.2012 09:29
Hmmm... zaujimave su rozdielne skusenosti s retazami CZ... Niekto tu tvrdi ze nic nevydrzia, minule mi kamarat spominal ze chalani co snim chodia jazdit su snimi maximalne spokojný...
Asi platí to čo mi povedal kamarát z Čiech. Jó Lubo, v ČZete maj ješte kominizmus, řetezi udělaný ve středu jsou mnohem kvalitnejší než řeťezi udělaný v pátek :lol:

kremo81, 07.10.2012 10:28
No ja som jazdil len ČZ-tky a absolútna spokojnosť (asi som mal šťastie reťaze vyrábané v stredu) :) Na tristovicu môžeš pokojne založiť aj X-ring, ale v pohode aj O-ring reťaz, si myslím.

Mr.Yamaha, 07.10.2012 10:46
Moja o ring retiazka CZ tam je už rok a ešte žije,ale netrénoval som skoro vobec,iba preteky.

failko, 07.10.2012 11:45
okej dakuejm za rady beriem CZ ... :up:

mototrend, 07.10.2012 19:07
Jasne to bol takovej českej ftípek.... Hovorím chalani to majú na Husabergoch (či hammeroch :lol: ) a druhú sezónu valia jak nič...

dencu.bel, 08.10.2012 17:24
na tuto sezonu som kupil CZ 520 gold, najvyssia rada od CZ, na zaciatku som ju jazdil na rozete super sprox aj kolecku supersprox, mala kolo 57 hod, dal som si ju aj na druhu moto, ale na nove kolesa: na rozetu afam 50 kolecko zaberove 13, a o jeden clanok som ju skratil, ta retaz ma teraz 81 hodin, kamarati krutia hlavou ze ci mi sibe mat tak dlho jednu retaz. vzdy to odovodnim tym ze je najkvalitnejsia vo svojej znacke a naozaj to vydrzi tolko, neverim ze by pustila natahuje sa len minimalne,a clanky su absolutne v poriadku. kvalitna retaz vydrzi aj 100hod, nikto ma o tom nepresvedci ze nie, ine je ked sa kupi retaz za 30eur :)

Upravil dencu.bel, 08.10.2012 17:28:06

KTM-FAN, 08.10.2012 22:13
2 dencu.bel

To ci je GOLD nehovori o kvalite ale len o tom ci su clanky na zlto zinkovane.
podstatne je oznacenie

M
ORM
ORMX
ORH
atd....

Najpevnejsia je tusim ORH - ale ta ma uz o 0,2 mm sirsie vonkajsie clanky a je celkovo dost siroka a derie vacsinu voditok na terennych moto.

Ci je retaz zodrata sa nemeria vypadanymi valcekmi ( to je uz retaz na odpis) ale ake je jej predlzenie - zrovna CZ ma na to pekny merak - pokial sa ti to nechce pocitat.

dencu.bel, 08.10.2012 22:48
ktm-fan-presnejsie je to CZ super gold MX, je to najvyssia rada...
to ci sa vytahava vidim sam, reginu som musel sponovat pomaly kazdu druhu jazdu, tuto retaz staci raz za dva treningy :) tieto velmi pevne retaze musia vydrzat 80-100hod

picaso, 21.10.2012 09:59
ako sa da predlzit retaz , konkretne DID 520 bez kruzkova , mozem na to pouzit lisovaciu spojku ? ,,,,,,,nebude problem s pevnostou ? ,,,,,,,,,skoda ked mi retaz nova len tak visi :D

obri, 23.10.2012 11:44
Rád by som uviedol niekoľko mojich postrehov k tejto diskusii. V prvom rade som si všimol, že užívatelia porovnávajú reťaze podľa absolútne subjektívnych kritérií, "vydržala viac, nedá sa porovnať, mám zlé skúsenosti, jedine táto, atď". Ale zabúdame na to, že existuje aj rukolapné kritérium.
Najprv niekoľko riadkov od čoho sa reťaz stáva nepoužiteľnou. V prvom rade je to deformácia samotného prvočlánku (osmička), ktorá sa predlžuje od ťahovej sily pôsobiacej v reťazi. V druhom rade je to opotrebenie čapov reťaze od trecích síl. Tieto dve hlavné zložky opotrebenia spôsobujú to, že sa rozostup čapov reťaze zväčšuje, čo má zase spätný dopad na opotrebenie ozubených kolies. Skúste totižto namontovať vyťahanú a opotrebenú reťaz na nové ozubené koleso (rozetu, alebo kolečko). Nové ozubené kolesá sú pripravené svojím rozostupom zubov pre montáž novej reťaze s identickým rozstupom. Pokiaľ ale na nové ozubené koleso dáte vyťahanú reťaz so zmeneným rozstupom (výrazne zväčšeným), reťaz vám nezapadne "nesadne" do ozubeného kolesa správne. Ona si navonok sadne (lebo sa dá v určitom rozmedzí stlačiť späť do pôvodného rozstupu čapov), ale pri prvom zaťažení sú najviac namáhané boky posledných zubov, na odchádzajúcej strane ozubeného kolesa (tam, kde ho reťaz opúšťa) lebo reťaz kvôli práve tejto vôli nerozkladá ťahovú silu v nej na všetky opásané zuby rovnako, ale najviac na jeden, dva posledné. To má za následok extrémne rýchle opotrebenie bokov zubov (atypické zošikmenie), alebo mechanické poškodenie vylomením zuba. Na nábehovej strane ozubeného kolesa, teda tam, kde reťaz "vchádza" na ozubené koleso sa môže stať že sa čap reťaze dostane až na špičku zuba (teda nezaskočí) a v tom momente sa reťaz enormne rázovo natiahne. Buď čap následne nasilu zaskočí do zubovej medzery, alebo sa aj ostatné nasledujúce čapy dostanú na nasledujúce špičky zubov ozubeného kolesa a dochádza k spadnutiu reťaze, alebo jej roztrhnutiu. TOTO JE ZÁSADNÁ ODPOVEĎ NA OTÁZKU "MENIŤ SEKUNDÁRNY ROZVOD NARAZ, ALEBO PO ČASTIACH?" ODPOVEĎ JE VŽDY NARAZ VŠETKO!
Čo sa týka porovnania reťazí v oblasti deformácie (predlžovania) ťahom, hlavným kritériom pre výber by mala byť pevnosť v ťahu, ktorá jednoznačne a porovnateľne definuje kvalitu reťaze, teda použitého materiálu. Toto by mal výrobca uvádzať ako parameter reťaze. Pokiaľ pôjdete na stránky výrobcu nájdete tieto parametre určite. Len tak pre porovnanie (reťaze rozstup 15,875):
IZUMI 520 SDR -30870N
FEMOTO - od 31800N po 33600N podľa konštrukcie
REGINA 520135RX - 34000N
atď.
Stačí si vybrať od výrobcu typ reťaze a porovnať tento parameter s konkurenčným výrobcom. Je to prvé dôležité vodítko pre výber.
Čo sa týka opotrebenia čapov tu nie je možné porovnať parametre, pretože opotrebenie závisí od toho aký materiál čapov bol použitý, v akom prostredí reťaz prevažne pracuje, akej je konštrukcie a ako je udržiavaná.
Materiál čapu výrobca udáva zriedka, ale zvykne. V tom prípade, ale musí byť užívateľ znalcom materiálov, aby vedel toto posúdiť. Aj tak však nepozná technologický postup chemického a tepelného spracovania a preto debatu o tomto prvku môžeme kľudne zabudnúť.
Prostredie je rozhodujúce. Veľa blata, vody a piesku jednoznačne uberá na životnosti každej reťazi.
Konštrukcia reťaze, bezokrúžková, okrúžková a aká okrúžková, je opäť na diskusii užívateľov, lebo nepoznám relevantný zrovnávací test. Bezokrúžková určite len na suché trate a nižšie výkony motoriek. Nezabúdajme, že okrúžková reťaz generuje dodatočný odpor kvôli treniu gumených krúžkov v jednotlivých spojoch reťaze. A aká okrúžková - tu práve chýba zrovnávací test.
Ako udržiavať reťaz je opäť veľká dilema a považujem za nekorektné tvrdenie, že sa nesmie čistiť stlačenou vodou, alebo drôtenou kefou. Drôtená kefa snáď len ako krajná možnosť, ale na pretekoch kde je málo času a nie je dostatok vody je to jediné riešenie. Som zvedavý ako reťaz dobre zablatenú mazľavým ílovým blatom čistí chúlostivý motorista, ktorý nepripúšťa rázne kroky. Snáď ju olizuje, alebo čaká, že špina po troch dňoch opadne sama. Alebo nechá reťaz tak a šrotuje sekundárny prevod rozomletým suchým blatom. Ja tvrdím opak. Reťaz je nutné ešte za mokra ak sa dá dobre vystriekať aj napriek vedomosti, že čiastočky špiny preniknú do čapov. Vyfúkať stlačeným vzduchom dosucha a namazať. Kto sa chce hrať, mám vyskúšaný aj iný postup. Kto má starú použitú funkčnú fritézu, môže dokonale očistenú reťaz (aj s benzínom) vložiť do fritézy naplnenej olejom hydraulickým, motorovým, alebo iným, ale čistým. Nechať olej zohriať na cca 50-60 stupňov a sem tam reťazou pohýbať. Olej by sa mal aspoň zčasti dostať do čapov. Pokiaľ máte čas, ohrev zopakujte a nechajte tam reťaz čo najdlhšie. Že sa tam dostane aj špina? Tak skúste nájsť iné riešenie. Po tomto kúpeli reťaz ide citeľne ľahšie.
Čo sa týka merania opotrebenia reťaze. Väčšina moderných motoriek má v návode na obsluhu uvedenú maximálnu mieru opotrebenia reťaze, teda jej vyťahanie. Meria sa cez vopred stanovený počet článkov. Kto to meria s prípravkom ten si múdro uľahčuje prácu. Pokiaľ však namontujete celý nový kit (kolečko, rozetu a reťaz) tak väčšinou ak sú dobre vybrané komponenty tak medzné opotrebenie reťaze je vidno aj na medznom opotrebení kolečka a rozety. Kto to nemá v návode môže sa pridržiavať návodu novšej motorky s rovnakým typom reťaze.
A posledný postreh - koľko jazdcov jazdí s nesprávne napnutými reťazami. Ak je reťaz napnutá málo, na spodnej odľahčenej časti sa vlní, skáče a naráža na kyvku zospodu. To je ten buchot pri akcelerácii, na ktorý sa ponosujú pisatelia.
Voľná reťaz môže na spodnej strane nabehnúť na špičky zubov rozety a spadnúť, alebo sa roztrhnúť. Ak je reťaz napnutá viac ako je predpis dochádza pri prepérovaní motorky po doskokoch, ale aj v iných extrémnych "prepadoch" zadného perovania dôsledkom geomertie pohybu zadnek kyvky k dodatočnému napínaniu reťaze a jej predčasnému opotrebeniu. Veď niečo musí povoliť. Preto napínajte pozorne a vždy po každom tréningu, alebo pretekoch minimálne kontrolujte.
Tento príspevok som mienil v dobrom. V žiadnom prípade som nechcel poučovať tých ktorí to ovládajú. Chcel som len trochu vniesť svetla pre tých, ktorí sú nerozhodní a váhaví a majú tendenciu veci komplikovať. V tejto téme pozerajúc spätne som nenašiel jedno zaručené podložené tvrdenie, ktorá reťaz je najlepšia. Dobre to vystihol jeden pisateľ "asi sú všetky dobré, lebo každý chváli inú". Možno je ale rozumné nekupovať extra drahé reťaze, lebo v tom vidím aj značnú časť obchodnej politiky a zbytočného predražovania takej banálnej strojnej súčiastky ako je reťaz. Radšej kúpim v cene jednej tzv. tutovej, vychytenej, suprovej a dizajnovo krásnej extra drahej reťaze, kolečka a rozety, dve o niečo málo horšie sady za polovičnú cenu a doba a bezpečnosť používania dvoch sád bude určite dlhšia ako tej jednej suprovej, ktorú nechcem dať ani dole z motorky, lebo je suprová, lesklá a značková..
Reťaz je spotrebný materiál. Je drahá, ja viem, ale kvôli tomu snáď neprestaneme reťaze ničiť tým ze nebudeme jazdiť, alebo ich čistiť?

tomXX, 23.10.2012 12:43
obri: palec hore, len veľa ľudí takúto jednoduchú a priamočiaru pravdu počuť NECHCE. Jed jednoduchšie napísať "regina je najlepsja!" a ďalších 10 to zoberie za pravdu, "lebo to bolo napisane na internete". O motorových olejoch, obzvlášť do 4T detto. Každá píše aký je spokojný, lebo olej XXX je super ;) Ale dík za osvetu pre tých, ktorí majú rozum a vedia ho použiť ;)

momo, 23.10.2012 18:31
obri. 2 palce :up: :up: . Takéto postrehy tu treba ako soľ.

Chlapci ktorý ste mi ohladom týchto vecí písali tak to tu máte do podrobna a dobre naštudovať .

A hlavne toto:
TOTO JE ZÁSADNÁ ODPOVEĎ NA OTÁZKU "MENIŤ SEKUNDÁRNY ROZVOD NARAZ, ALEBO PO ČASTIACH?" ODPOVEĎ JE VŽDY NARAZ VŠETKO!

KTM-FAN, 23.10.2012 20:40
2 obri - pekny clanok

Ale bohuzial ja zasek stym tvrdenim ( menit vzdy vsetko naraz ) moc nesuhlasim ;) - zalezi od situacie a hlavne aj materialov kolieska a rozety.

Pokial je ocelova rozeta tak koliesko ( kedze je viac namahane - prenasa rovnaku silu cez ovela menej zubov) sa opotrebuvava rychlejsie.

Ja osobne mam skusenost taku (samozrejme ze necakam kym je koliesko bez zubov :D ), ze napriklad na celu sezonu CC ked som jazdieval - som vzdy na jar dal komplet rozvod novy a cca v polke sezony vymenil vyvodove koliesko - na ktorom uz bolo poznat otlacenie valcekov na zuboch - ocelova rozeta a samotna retaz ( podla meraka - predlzenia) bola tiez OK. Takto som jazdieval roky a musim povedat ze zatial sa mi nikdy neroztrhla retaz ci ostalo koliesko ci rozeta bez zubov.

Je samozrejme jasne ze po takejto vymene sa vyvodove koliesko opotrebuvava o cosi rychlejsie ( pretoze predsa uz len nejake predlzenie na valcekoch je) - ale je rozdiel odjazdit sezonu na dvoch celych sadach alebo na jednej sade + jedno vyvodove koliesko.

Upravil KTM-FAN, 23.10.2012 20:41:59

obri, 24.10.2012 10:04
KTM-FAN: Áno, žiaľ rozdielny materiál kolečka a rozety, ako aj rôzny počet zubov skutočne spôsobuje to, že sa jednotlivé komponenty neopotrebujú rovnako. Ja to zvyknem robiť tak, že pri GO namontujem komplet novú sadu sekundárneho rozvodu a sledujem ako sa jednotlivé veci opotrebujú. Pokiaľ je niečo na hranici, napríklad kolečko, alebo rozeta a reťaz je ešte ako tak dobrá, otvorím šuflík so starými vecami a šup ho tam staré kolečko na dorazenie sady. Pokiaľ jazdievate veľa a dlhšiu dobu jeden model, vždy sa vám nazbierajú takéto súčiastky. A takého kolečka mi nie je ľúto, či už je zubová medzera dobrá, alebo nie, dám ho tam, veď ono sa niečo prispôsobí. To hovorím, len preto, že všetci sme ľudia a teória, ktorú som napísal predtým patrí do dokonalosti, avšak svet je aj o praktičnosti. Pokiaľ nemáte staré, žiaľ musí tam ísť aj nové. Pre mňa platí nepísané pravidlo - k staršej reťazi staršie ozubené kolesá áno. Ani tam to síce nie je jedno, ale musí to byť, veď stále kupovať všetko nové stojí peniaze. Novú reťaz zásadne nekombinujem so starými ozubenými kolesami, je to výrazne kontraproduktívny počin hodný potrestania majiteľa v tom, že sa mu všetko oveľa skôr zošrotuje. Keď je reťaz v koncoch a kolečká ako tak dobré, dám ich do šuflíka a kupujem všetko nové. Tak sa tvorí tá rezerva starých ozubených kolies.
Keď už som sa tak rozpísal, tak pripomeniem, že po očistení motorky, nezabudnite okrem reťaze vždy namazať aj všetky umelohmotné vodítka reťaze, klzáky a dorazové kolieska , ktoré sa svojou čiastočnou nečinnosťou zaseknú od vniknutého blata, alebo korózie. Nie sú tak nepodstatné, skúste ťahať napnutú reťaz, cez hranu stola, alebo cez funkčné koliesko. Rozdiel je bez diskusie.
Snáď ešte jeden postreh, ktorý nie je nezanedbateľný. Nezabúdajte, že väčšina motoriek má konštrukčné usporiadanie motora také, že pri výstupnom kolečku z prevodovky, je v tesnej blízkosti zapaľovanie, alebo ovládanie spojky, alebo niečo iné dôležité. Pokiaľ nemáte pancierový kryt, týchto chúlostivých dielov, tak roztrhnutá reťaz vám narobí takú paseku, že je to na zaplakanie. Poškodený blok a ostatné veci sa liečia draho. To hovorím, len preto, lebo reťaze sa trhajú nielen od zaseknutých kameňov, ale hlavne od vlastnej únavy materiálu reťaze, ktorá má už niečo za sebou. Preto majte na zreteli, že radšej trochu skôr, ako keď už je pozde.

davidlane, 14.04.2013 18:40
Nikde som tu nenasiel dake info o rozetach hlavne co mam na mysli ci je daky extra rozdiel medzi duralom a ocelov. co je pre retaz setrnesie a podobne rady.lebo musim kupit teraz cely kit a neviem co za rozetu kupit.

Upravil davidlane, 14.04.2013 18:41:07

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Október 2014   >>

PoUtStŠtPiSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 01.11.2014
16.ročník Memoriálu LIBORA PODMOLA-extrem enduro 3-hodinovka dvojíc
Branky (CZ)
...ďalšie udalosti

Reklama

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky