Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
gregy-top
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

ECMX Sverepec 2023

NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450

Test Husqvarna TE250 a FE450

SPONZORI

galfer-sp
maxima-sp
gregy-sp
answer-sp
logo

Ako trénovať techniku jazdenia?

Pridané 23.01.2011 14:00, autor momo, prečítané 50570x

Dostal som zopár otázok od začiatočníkov ktorý nemajú na to aby si platili trénera ani kúpili dvd školy od MX profíkov ako by mohli začať trénovať techniku jazdenia samoučením. Treba povedať že na tu otázku je veľa odpovedí a to najmä preto že každý jazdec je individualita ma niečo už najazdené a niekto nie. Ja sa zameriam na úplných začiatočníkov ktorý si teraz kúpili svoju prvú poriadnu MX motorku a na dráhe sa zatiaľ boli len pozrieť.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Hneď na úvod treba povedať, že začiatky sú vo všetkom ťažké a MX nie je výnimka, no pokiaľ si človek uvedomuje svoje doterajšie schopnosti a silu motorky ktorú sa snaží ovládať, tak sa dá postupovať dopredu bez väčších prestávok /zranení / a to je dôležité, aby jazdec nevypadával z procesu trénovania na dlhšiu dobu.

Ja osobne zastávam názor, že jazdec by svoj prvý nazvem to tréning (aj ked to je len také zoznámenie) nemal absolvovať na závodnej dráhe a to z dôvodu toho, že pokiaľ je dráha v horšom stave, tak prejazd mu bude robiť problémy, bude ohrozovať ostatných svojou nerozvážnou jazdou a pri pohľade na iných pretekárov môže sa stať že podrží plyn tam kde nemá a veľký problém môže nastať okamžite. Zoznámiť sa s motorkou niekde mimo dráhy a keď už je túžba taká veľká, že sa nedá odolať - tak na dráhu, ale sám.
 nácvik brzdenia, prejazd drážky a akcelerácia zo zákruty
nácvik brzdenia, prejazd drážky a akcelerácia zo zákruty
99% víkendových profíkov sa zdokonaľuje tak, že sa proste vozí po dráhe a postupne sa zrýchľuje. Je to úplne logické a tak sa to proste v týchto podmienkach robí. Vtedy chalani okukávajú iných ako to robia oni a snažia sa ich napodobňovať. Len tam je ten menší, ale zásadný rozdiel ktorý sa volá RÝCHLOSŤ. Ťažko sa dá trénovať správne dobrzdenie do ostrej točky pokiaľ sa po ňu ledva doveziem, ťažko môžem trénovať náklon do tobogánu keď sa doň nemôžem trafiť. Ťažko zvládnem presúvať ťažisko na motorke, keď neviem jazdiť v stupačkách.

Prvá vec ktorú sa takýto chalani naučia, je zakladať nohu pri prejazde akejkoľvek zákruty, aj tam kde nie je potrebná. No a keďže sa im takéto veci nedaria z dôvodu toho že nemajú dostatočnú rýchlosť, tak logicky začnú trénovať skákanie ktoré majú naštudované z internetu a amerických superkrosov a o ktorom sú presvedčení, že pokiaľ to zvládnu tak ostatné už nie je problém. No a tam potom problém vznikne - a to sú pády a ťažké zranenia i trvalé následky.

Je to neuveriteľné keď tu čítam o 16 - 18 ročných chalanoch koľko už majú za sebou operácií a pritom na pretekoch poriadne ani neboli. Je to pekné keď chalan vie skočiť skok, ale čo z toho keď ostatnú časť dráhy sa len prevezie lebo nič iné nevie. Na MXMARKET cup-e som videl zopár takých jazdcov a pritom by stačilo sa len troška povenovať ostatnej časti techniky jazdenia a ich kariérny postup by nabral nové obrátky a postupovali by umiestnením dopredu.

Takže prvoradou a základnou vecou na trénovanie techniky u jazdca ktorý neprešiel postupnosťou 50 - 80 - 125, čiže nejazdí od malička, je RÝCHLOSŤ. Pokiaľ jazdec nedosahuje určitú rýchlosť, tak trénovanie techniky nie je na mieste. Pri postupnom zrýchľovaní sa dá dobre trénovať jazda v stupačkách, ktorá ma veľký vplyv na zrýchlenie. Sám jazdec príde na to, že úsek v ktorom predtým sedel a teraz ho prešiel v stupačkách sa mu išiel jednoduchšie a ľahšie, a tak v ďalšom kole si to potvrdí a na ďalšie už pridá viac lebo mu to tá jazda dovolí.

Pokiaľ mám problém s jazdou v stupačkách, nebojím sa dať dole sedlo a skúsiť to bez neho - je to nepríjemné ale pomáha to. Je ťažké odhadnúť kedy príde ten moment, že jazdec je už dostatočne rýchly na to, aby trénoval techniku. Obvykle je to vtedy, keď si uvedomí že už používa na dráhe aj brzdy. Riadiť sa časom je dosť ťažké, aj keď tam sa zrýchlenie vidí najlepšie. Keďže sme dosiahli určitú rýchlosť ktorá sa nám zdá že je dostačujúca, tak môžeme pristúpiť k technike jazdy.
Prejazd rôznych druhov zákrut je veľmi dôležitý
Prejazd rôznych druhov zákrut je veľmi dôležitý
Prvoradá je technika brzdenia a dobrzďovania. Ako sa má brzdiť to tu určite je dopodrobna popísané a tak to nebudem riešiť. Prvoradá vec je naučiť sa používať prednú brzdu! Ma lepšie brzdné účinky ako zadná. Čo predná nedobrzdí, väčšinou už zadná nezachráni... Pokiaľ mi to nejde nebojím sa dať dole páku zadnej brzdy a skúsiť to len na prednej. Učiť sa správne a včas dobrzdiť je mimoriadne dôležité na predchádzanie. Tak ako aj na ceste aj v teréne platí, že ten kto ide neskôr na brzdy je rýchlejší, samozrejme musí to ale aj ustáť. Trénovať dobrzdovanie na dlhých a ťahavých zákrutách je nemožné a tak osvedčená metóda dvoch pneumatík nesklame. Ja osobne používam tri pneu a to jednu na to aby jazdec vedel odkiaľ ma začať brzdiť, no a tu mu postupne presúvam bližšie a tým ho nútim brzdiť razantnejšie a kratšie. Pri 125 je samozrejme dôležitá práca so spojkou, no ale to tu teraz nebudem rozoberať. Pokiaľ sa viem zabrzdiť, tak môžem trénovať tobogány a ostatné prejazdy, skoky a iné prvky.

Určite som vám tu nepredstavil žiadne novinky a veľa vecí sa tu už písalo. Len som mal chuť to proste v skratke takto napísať pre nováčikov, ktorí chcú posilniť rady MX víkendových profíkov.
A raz možno budete jazdiť ako Taddy Blazusiak :)
A raz možno budete jazdiť ako Taddy Blazusiak :)


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 4
header.jpg
drazka.jpg
blato.jpg
blazusiak.jpg
drift.jpg
84 čitateľov navrhlo autorovi odmenu 16.8 €

Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!

Komentáre k článku

lemmy2, 23.01.2011 14:11
Super clanok

minoxxl, 23.01.2011 14:20
Momo veľmi dobre!! Škoda že tu kde som ja , nie je nikto s tvojimi skúsenosťami.

excmania, 23.01.2011 15:20
dobre...tesim sa na dalsie casti-verim ze neake budu ;)

dudis, 23.01.2011 15:50
momo pekne napísané určite si z toho zoberú niečo aj skúsenejší !!!

johnnyblaze, 23.01.2011 16:58
Fakt pekný článok, myslím, že takým ako ja určite prospeje. ;)

jozo99, 23.01.2011 18:55
velmi pekne si to napisal,myslim,ze kazdy co si tvoj clanok precita moze len ziskat,dakujem aj za starsich hobbykov ;)

szegibalu95, 23.01.2011 19:01
no fakt pekný článok,
minulu sezonu , ked som dal dole sedadlo a išiel som trenovať zákruty , tak na mna hovorili že som blbec, ale som sa tak 2 krat tak rychlo naučil jazdiť rakruty,(mne to pomohlo)

vipper, 23.01.2011 20:58
momo: dnes je vzacnostou vidiet niekoho pomahat a radit inym bez toho, aby za to pytal peniaze...som rad, ze su este taki ludia ako ty...dufam, ze sem este nejaky clanok pridas...

ozzi, 23.01.2011 21:48
taketo članky som hladal a nič . iba countrycross :)

moto.r, 23.01.2011 22:35
Super .... očakávam ďalší článok

emil, 23.01.2011 23:45
Momo super ako keby som seba videl pred štyrmi rokmi som vyšiel na trať sám a len som sa čudoval ake je to náročné na trať som vyšiel aby som sa vyhol usmevom :-P Dnes už si jazdíme všetci spolu a je mi jedno či som posledný ale už sa aspoň nehanbím :-P Tie skoky sa už asi nenaučím už mám pokročilý vek a pud sebazáchovy ale to ostatné môže byť,tak ako píšeš všetci chcú byť závodníci a potom nestíha záchranka. Mám síce nejakú galériu tu na cc ale nikdy som sa nepolámal.len škoda že nevládzem ale čo už zanedbaný tréning :bla:

fukkio, 24.01.2011 07:56
pekný článok.
tu je tiež niečo popísane : http://www.mx-online.cz/skola-motokrosu

JURIPKO, 24.01.2011 08:34
Momo pekne si to napísal už len tú trať aby si mal a sme tam :D emil presne takto som začínal aj ja B-)

quizath, 24.01.2011 09:26
Tu istu chybu som urobil aj ja, siel som rovno na trat bez akychkolvek skusenosti a skoncilo to dvoma padmi, nastastie si to odniesla len motorka. Az potom som zacal studovat co a ako..
Osobne mi dost pomola kniha Skola terenneho jazdca od F. Dobreho. Napriek tomu ze rok vydania je 1968 je ovela lepsia a prinosnejsia ako vacsina modernych publikacii v tomto smere. Odporucam.

http://pictureup.cz/picture/verejny/684684motocross.jpg

Upravil Quizath, 24.01.2011 09:30:04

momo, 24.01.2011 12:14
Chaloši dik za komenty .budem rád ak vam čo i len jedna veta niečo dala .Ide mi hlavne o vás mladých aby ste neskončili skôr ako začnete . :-P

Dokončujem jeden článoček pre rodičov malinkých paličov aby aj oni vedeli čo a ako .

hofik, 24.01.2011 19:46
Ja som siel cez nieco podobne so spickovym trenerom. Zacal som na jesen 2008. Najprv do zblbnutia iba stvorec z pneumatik na luke, samozrejme v stoji... z tohto pohladu pri trenovani "techniky" nemusis cakat an rychlost, lebo ak jazdis stvorec do zblbnutia v stoji, technika prichadza. Samozrejme, ak ma kto poradit, ide to rychlejsie a "pauza" medzi brzdenim a pridanim sa vymazava. Presli sme cez rozne modifikacie a fazy - napr. jednoducha trat z pneu na luke, ale zas naspat ku stvorcu... a rozne modifikacie stvorca... napr. jednou rukou... alebo dokonca aj pridat, pustit rajdy a zakrutu prejst bez drzania. Alebo napr. pridat na 3-4ku, pustit rajdy a brzdit zadnou a zaroven radit az do 1 a zastat bez ruk.... a samozrejme do zblbnutia stvorec. Trat som zacal jazdit az vlani, koncom leta, teda 2 roky po tom ako som zacal trenovat.... zatial len lahku, ale zaklady mam dobre, takze postupne pojdem na tazsiu trat... odporucam vytrvalost a stvorec do zblbnutia. Borci, dufam ze sa uvidime tohto roku na MX Markete!

hofik, 24.01.2011 19:49
Ozaj, este som zabudol povedat, ze mi nevadili a nevadia "vsetci palici" co si poklepkavaju na celo ked ma vidia trenovat.

dzipo, 24.01.2011 20:32
Momo,tak na ten clanoček som nedočkavý,nakolko aj my rodičia potrebujeme nejaku vzperu.Aj ked pravdu povediac s mojimi suknami,vela vody nenamutim.Ale zato to tu moju mladsiu drží a spaleny benzin jej vonia. :hacker:

momo, 25.01.2011 16:30
dzipo nie je to návod ako urobiť z decka majstra sveta ale len taká úvaha . :-P

dexter26, 25.01.2011 21:50
tak tiež som robyl asi chybu. tiež ma strašne lákali skoky aj ked mi to nešlo až tak zle ale môj tretí tréning na trati už skončil pádom no našťastie si to odnieslo iba narazené zápestie ale odvtedy mám určite väčší rešpekt. ale tiež som zistil ešte jedno že potrebujem hlavne dobrú kondičku a preto teraz makám ako ... >:-)

slovak11, 25.01.2011 22:20
Momo, pekne si to napisal, kupimmotorku a idem sa učit. Prosim ta nemohol by si napisat ako skať??? to by som potreboval, na zakrutu kaslať, na skoku ta odfotia ked ho skačeš, ja nemam žiadnu foto. :lol:

momo, 25.01.2011 22:34
Edko tebe dám osobnú lekciu :-P Len k tomu su potrebné okrem motorky ešte tri veci .gril,klobáska a pivo :-P :-P no a môžeme ísť na to. :-P

excmania, 25.01.2011 22:43
pripajam sa na kurz,ale myslim ho vazne!!!!normalne ze v sobotu pridem do TN a lektor momo mi da skolenie ako everts B-)


a tie tri veci su samozrejmost ;)

momo, 25.01.2011 22:53
No no excmania toho lektora si schovaj doma do kredenca :-P
pokial mi všetko dopadne tak ako si predstavujem tak sa niečo také určite bude diať.

excmania, 25.01.2011 23:19
ale ved sprav nieco vip..napr. pre clenov stranky...ja by som sa hanbil,keby to bolo nieco oficialne a 14rocny fagani by sa mi smiali na 85tkach.Mne by vyhovovalo keby bolo nieco pre smatlakov mojho druhu... :lol: ;)

momo, 25.01.2011 23:27
Neboj niečo bude aj také, len aby som mal dostatok času a finnac.na všetko čo mám naplánované.

excmania, 25.01.2011 23:34
no snad to pojde vsetko ma,a prihlasky mozes riestit ako hociktora VS na slovensku.50e vopred,dva mesiace.Ja posielam 4 a nemam istotu ci ma zoberu,riskujem 5vikendov benzinu na moto... :-| banda vsivavá

momo, 25.01.2011 23:47
Nuž ked chceš byť študovaný tak sa nebudeš voziť . :-P :-P :-P

spatas, 26.01.2011 07:40
Ja nemam moznost casto jazsit, tak po dlhsom case nejazdenia sa vzdy najprv rozjazdujem na luke. Dam si zopar osmiciek na dvojke-trojke a vzdy mi to pomoze pripomenut si a uvedomit si na co sa mam pri jazdeni sustredit.
Ja si myslim, ze vela zaciatocnikov a hoby jazdcov podcenuje fyzicku pripravenost. Po desiatich minutach na trati sa ledva udrzi na motorke, staci male zavahanie a dopadne to zranenim.

momo, 26.01.2011 09:40
Spatas vela chalanov má zlu techniku jazdenia a preto sa rýchlo unavia a potom je problém.

spatas, 26.01.2011 10:22
momo suhlasim, ze to je tak ako pises. Ale ja aby som si dobre zajazdil a poriadne si to uzil, musim trenovat aj fyzicku aj techniku. Jedno bez druheho nemoze byt. Vlastne moze, ale potom to nieje to prave.
Dolezite pri jazdeni je aj dychanie, co pomaha predchadzat unave a vycerpanosti. Pocul som o jazdeni na boboch (myslim tie sportove boby, nie tie detske), za pred zakrutou sa bobista nadychne a stiahne brucho. Pomaha to drzat vystrety chrbat. Neviete mi niekto napisat ci take nieco plati aj pre jazdu na motorke?

momo, 26.01.2011 12:02
Spatas .Jedno bez druhého na motorke je oničom to je jasné .Dýchanie je mimoriadne dôležité a stáva sa aj že ruky tvrdnú preto že jazdec nedýcha správne a tak viac berú plúca a ruky už tolko kyslíka nedostanú.

picaso, 26.01.2011 17:36
tak podla tohto zase nic neviem ,,,,,,,,,,,,,fu nech sa roztopi sneh a zoberem to vazne tentokrat :-P

admin, 26.01.2011 19:38
Ja zatiaľ seriózne cvičím - 2x do týždňa posilka - kruhový tréning, 2x týždenne aj orbitrek :skull: Už v pohode vydržím po tréningu aj 20 minút na stacionárnom bicykli ;)

Mr.Yamaha, 26.01.2011 23:33
:!: skúste spinning hoši,spinning 2x do týždňa :skull: / + plávanie a posilka /

brco, 27.01.2011 01:56
čím viac jazdím, tým viac chápem, že jazdenie do trojuholníka na holom poli 2, 3 brzda zahnúť 2,3... a do zblbnutia mi dáva najviac a keď idem potom na trať o to viac mi to ide a má to potom hlavu aj pätu :D

spatas, 27.01.2011 08:27
tomxx tiez sa snazim take nieco dodrziavat. Vzdy si pri takom treningu pomyslim, ako sa mi bude o to lepise jazdit a vzdy mi to pomoze este viac zabrat. O to sa potom pri jazdeni mozem viac sustredit na techniku a vychutnavat si to. Najlepsi kondicny trening je asi beh. Je to asi aj najvacsia drina, ale vysledok stoji za to.

quizath, 27.01.2011 09:42
Ja sa snazim cvicit systemom 2+1 3+1, a cvicenia obmienam a kombinujem nech je telo v strese. Teraz si napriklad idem vyrobit pomocku zo starych riadidiel. Upnem ich na na nejaku tyc, polozim na zem a robim kliky, potom to obratim dam napr. medzi dve operadla stoliciak a robim pritahy v lahu. Takto by sa malo dobre simulovat brzdenie/akceleracia. A pozor treba cvicit na vydrz svalou a nie na objem, cize cim viac opakovani v serii tym lepsie. A dalsia vec je strava ktora je az 70% uspechu pri cviceni, ale to je na dlhsiu debatu...

jozo, 02.02.2011 09:21
Momo v krátkosti si mi pripomenul moje začiatky,no dúfam že vďaka môjmu chorľavému srdiečku nie aj koniec.Ak sa bude tento rok jazdiť mx market cup,opäť si tam po vyliečení rád vrknem v svojej kategrii Veterán.Len tá kondička :(

momo, 02.02.2011 22:15
Jozo aj ked ta nepoznám držím palce a prajem vela zdravia. :)

jozo, 05.02.2011 19:16
momo vdaka za potknutie o mňa.Ja bohužial v mojom rodisku nemám nikoho kto by mal rovnaké záujmy ako ja-teda enduro,CC,a ak už iné nieje,tak aj MX kde som mal číslo 55. Ja ťa poznám z MX-marketu ako usporiadateľa atď ale to nehrá rolu.Jednoducho viem kto si,ved aj vďaka tvojej a tomášovej snahe v motorizme sa zúčastňujem v rámci svojich možností podujatí,aspoň vo svojom okolí.Držím ti palce aj naďalej.Ozaj, mam sa liečiť,pojde sa niečo ako sa išiel MX-market,či mám umreť aj bez neho?

admin, 05.02.2011 21:30
jozo: pojde ;)

jozo, 06.02.2011 11:09
tomXX vďaka za info,potešil si ma,tak to pohrebníctvo teda odvolám a mal by som sa spametať a začať trénovať len čo mi to zdravie dovolí. :-/

momo, 06.02.2011 13:39
No takže jozo nehádž flintu do žita trénuj a teším sa že sa uvidíme na závodoch. :-P

jozo, 08.02.2011 09:06
momo,vďaka za podporu,pridal si mi na optimizme a to je to,čo potrebujem.Kruci,len to moje palivové čerpadlo,teda srdce musím ukľudniť.

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   Október 2023   >>

PoUtStŠtPiSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 08.10.2023
MM SR CC Quad
Borský Mikuláš - motokros
cal_icon 21.10.2023
MM SR CC Quad
Brezno - Lúčky
...ďalšie udalosti

Reklama

tech20223

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky