VYHĽADÁVANIE
NAJNOVŠIA GALÉRIA

ECMX Sverepec 2023
NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450
SPONZORI





Všetko o zapaľovacích sviečkach
Pridané 24.07.2006 09:52, autor kxbibo, prečítané 65536xZapaľovacie sviečky aj s káblami a káblovými koncovkami (do rozdeľovača, indukčnej cievky a do zapaľovacích sviečok) patria do vysokonapäťového (sekundárneho) zapaľovacieho obvodu.Zapaľovacie sviečky v súčinnosti s inými zariadeniami a so zariadením na prípravu zápalnej zmesi – karburátorom - v rozhodujúcej miere určujú funkciu zážihového motora. Úlohou zapaľovacích sviečok je elektrickou iskrou zapáliť zmes paliva a vzduchu a viesť zapaľovaciu energiu do kompresného priestoru.

Sviečka
- stredná tyčinka upravená na tzv. strednú elektródu
- izolátor
- plášť, ktorý má druhú tzv. vonkajšiu elektródu
- tesnenie
Vhodnosť voľby zapaľovacích sviečok do rôznych druhov motorov určuje tepelná hodnota zapaľovacích sviečok. Tepelná hodnota (je mierou pre termické zaťaženie zapaľovacích sviečok a musí byť prispôsobená charakteristike motora) udáva stupeň tepelnej odolnosti zapaľovacej sviečky v určitom skúšobnom motore za určitých podmienok a vyjadruje čas (v sekundách), za ktorý v týchto podmienkach došlo pri zapaľovacej sviečke k samozápalom.

Tepelné hodnoty
Príliš studená zapaľovacia sviečka - je zaolejovaná, alebo silne začadená a to ako na elektródach, tak aj na izolátore.
Príliš teplá zapaľovacia sviečka - má elektródy svetlosivé, zdrsnené, izolátor biely, niekedy vidieť aj perličky vytaveného kovu z elektród. Zo vzhľadu izolátora možno posudzovať vhodnú bohatosť zmesi paliva a vzduchu. Pri správnej zmesi je farba izolátora sivožltá až hnedá. Chudobná zmes sa prejavuje svetlým až bielym povlakom izolátora a náchylnosťou k samozápalom, ako pri príliš teplých zapaľovacích sviečkach. Bohatá zmes zanecháva na izolátore tmavý až čierny povlak karbónu. Podľa uvedených znakov sa môžeme riadiť iba vtedy, keď je mechanický stav motora a mazacieho systému dobrý. Na takéto stanovenie diagnózy sa musia použiť nové zapaľovacie sviečky. Či je pre motor sviečka správne volená, zistíme asi po 50 km jazdy.
Ďalším veľmi dôležitým kritériom zapaľovacích sviečok je stanovenie vzdialenosti elektród. Vzdialenosť vonkajšej elektródy od vnútornej má vplyv na veľkosť iskry. Pri malej vzdialenosti je iskra slabá. Pri veľkej vzdialenosti zasa sviečka vynecháva. Čím menšia je vzdialenosť elektród zapaľovacích sviečok, tým je potrebné menšie zapaľovacie napätie a opačne. Optimálnu vzdialenosť elektród predpisuje výrobca motorov alebo vozidiel. Pretože zapaľovacie sviečky sú v prevádzke veľmi zaťažené, treba im venovať náležitú pozornosť. Pravidelne treba všetky zapaľovacie sviečky vyčistiť, skontrolovať vzdialenosť elektród (napr. po 5000km) a v prípade potreby ju nastaviť, ale hlavne dôsledne dodržiavať interval výmeny všetkých zapaľovacích sviečok, ktorý predpisuje výrobca motora alebo vozidla.

Mierka na sviečky
Činnosť zapaľovacích sviečok možno skúšať rôznymi spôsobmi. Skúsený vodič zistí sluchom správnu činnosť všetkých zapaľovacích sviečok. Tiež zistí, či niektorá zapaľovacia sviečka nepracuje prerušovane, vynecháva. Jednou z možností je vyťahovať z rozdeľovača káblové koncovky jednotlivých zapaľovacích káblov (alebo sťahovať z jednotlivých zapaľovacích sviečok káblové koncovky) pri pracujúcom motore v otáčkach voľnobehu. Ak vytiahneme káblovú koncovku z rozdeľovača (alebo stiahneme káblovú koncovku zo zapaľovacej sviečky), pri pracujúcej zapaľovacej sviečke otáčky motora klesnú. Pri nepracujúcej zapaľovacej sviečke nenastane pokles otáčok motora. Ďalšia kontrola funkcie zapaľovacej sa môže robiť takto: zapaľovacia sviečka sa vyskrutkuje z motora, znova sa pripojí na káblovú koncovku, priloží sa na hmotu motora a spustí sa motor. Ak je funkcia zapaľovacej sviečky správna, medzi elektródami musia preskakovať iskry. Avšak spoľahlivo kontrolovať činnosť zapaľovacích sviečok možno len na tlakovej skúšačke.

Hlava a sviečka
Zopár osobných rád a skúsenosti na záver
- pred vyskrutkovaním sviečky z motora očistiť sviečku aj jej okolie z dôvodu vniknutia nečistôt do spaľovacieho priestoru motora
- sviečku vyskrutkovávať pokiaľ z čo najchladnejšieho motora, pri prehriatom motore hrozí strhnutie závitu v hlave motora a aj popálenia sa
- sviečku čistiť kefou, ktorá nezanecháva kovový oter na izolátore
- pri úprave vzdialenosti elektród je lepšie kontakt ohnúť silou ako klepať po sviečke
- pri zväčšovaní vzdialenosti elektród nezapierať nástroj ktorým to robíme o strednú elektródu, hrozí jej poškodenie
- závit sviečky je dobré namastiť grafitom, sviečka sa nezapečie na závite v motore (používam prášok z opilovaných uhlíkov z dynama alebo alternátora)
- aj úplne nová nepoužitá sviečka môže byť nefunkčná alebo funkčná len čiastočne (preto ako náhradnú sviečku nosievam staršiu plne funkčnú sviečku po výmene)
- novú sviečku je dobré dotiahnuť, následne povoliť a opäť dotiahnuť z dôvodu stlačenia tesniacej podložky na sviečke
- nezaťahovať sviečku zbytočne silným momentom
- venovať pozornosť aj káblom a koncovkám sviečok, nemali by byť mechanicky poškodené (izolácia) a nemali by sa nikde opierať o motor alebo rám a pod.
Fotogaléria k článku
Počet fotiek v galérii: 7
Komentáre k článku
medal41, 12.09.2008 00:03
škoda,že tu niekdo nepíše prečo mi odchadzaju každu jazdu nove sviečky všetko je ok ja si myslím že palivová mapa je silno nastavená alebo bohatá na benzín.moj názor inak stroj je aprilia rxv 450 r.v 06
kamil, 14.09.2008 10:27
ked som mal yanahu dt125 vytekala mi chladiaca kvapalina z vyrovnavacej nadrzky a keby vam ukazem foto co mi robila sviecka ked som prehrial motor tak by ste padli na zadok...roztopila sa
stacho, 02.03.2009 14:21
dobre je sa dozvediet o takejto vecicke dost dolezitej na motorke
stacho, 02.03.2009 14:21
viac
foxrider2, 17.10.2009 11:03
moja moto ide aj bez sviecky
Pridať príspevok môže len registrovaný člen!
<< September 2023 >>
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Čo nás čaká najbližšie

MM SR + SP + Pohár SMF
Brezno - Lúčky

Motokros o Pohár starostu
Nitrianske Rudno - Kaňová

MM SR + SP + Pohár SMF
Brezno - Lúčky
...ďalšie udalosti
Reklama

Fotka týždňa
Komentáre Staršie fotky