Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
gregy-top
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Enduro GP round V. - Gelnica 2023

NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450

Test Husqvarna TE250 a FE450

SPONZORI

gregy-sp
answer-sp
maxima-sp
galfer-sp
logo

Venujte svojej mašine cez zimu trocha lásky.

Pridané 25.12.2022 09:09, autor REDAKCIA, prečítané 1423x

Zimné obdobie je ten správny čas, aby ste si pozorne prezreli svoju moto a dali doporiadku všetko čo treba pred ďalšou sezónou. V tomto článku si spomenieme 5 vecí, ktoré by mal zvládnuť každý motorkár sám. Vybrali sme najbežnejšie veci, veď niekde začať treba :-)

FB Zdieľať článok na Facebooku

Ložiská v kolesách


Ak ložiská nejdu "ako po masle" tak je to, akoby ste mali pritiahnutú ručnú brzdu. Zanedbaná údržba opotrebovaných ložísk môže viesť až k poškodeniu stredov kolies. Ložiskám neprospieva, keď pri umývaní vysokotlakovým čističom "presprchujeme" vazelínu ktorá v nich je a potom idú vlastne nasucho... Stav ložísk skontrolujeme jednoducho, motorku zdvihneme na servisnom stojane, uchopíme koleso a pohýbeme do strán. Ak tam je vôľa, môžeme si vysúkať rukávy a začať.


Čo pomáha? 
Po výmene naniesť slušnú vrstvu vodeodolnej vazelíny ešte pred tým, ako dáme guferá. Veľmi funkčná vychytávka sú chrániče ložísk - race caps, ktoré ložisko prekryjú a pri jazdení aj umývaní ho ochránia pred špinou a vodou.


Vata vo výfuku


Vata vo výfuku nie je len o meraní hluku na pretekoch. To, že to má vata za sebou (2T), alebo jej veľa nezostáva (4T) sa prejavuje ma výkone a jeho priebehu. Pri dvojtakte sa zanesie vata olejom a okrem slušného rapotania motorka nemá v strednom pásme otáčok dostatok výkonu, je taká "mrandľavejšia" a pomalšie môže ísť do otáčiek. Pri štvortakte, ktorý má teplejšie výfukové plyny vata pomaly vyhorieva a vibráciami sa rozdrobí a vyletí z výfuku von. Okrem hluku a postupnej straty výkonu sa to prejaví zvýšením teploty koncovky, v extrémnejších prípadoch až roztavením tabuliek a okolitých plastov. Pri ladených 4T koncovkách doporučujeme použiť vatu od výrobcu koncovky, pretože by mala mať správnu hustotu a gramáž. 

Na tomto obrázku, ktorý sme našli v archíve je vidno, aký "darček" môžete  nájsť vo výfuku napr. takej 125 2T.


Čo pomáha? 
Pri dvojtakte to je aj dodržiavanie správneho pomeru miešania oleja s benzínom a pri štvortakte jedine včasná výmena, ktorá závisí aj od toho, kto je aký palič :-)

Ložiská v prepákovaní


Ak má vaša motorka prepákovanie, jeho stav priamo vplýva na funkciu vášho tlmiča. Ak je prepákovanie zanedbané môže ovplyvňiť chod tlmiča a aj ten najlepší a najnastavenejší centrál bude ťahať za kratší koniec. To že je tá správna chvíľa spoznáte tak, že tlmič má aj nezaťažený horší chod pri stáčaní sedla rukou. Pri servise nič nerobte hrubou silou, vylisovať aj nalisovať ložiská si pomôžete zahriatím s teplovzdušnou pištoľou, alebo malým horákom.


Čo pomáha? 
Pri výmene dbajte na to, aby ste ložiská čo najlepšie nabalili vazelínou, samozrejme vodeodolnou. Pri umývaní dbajte na to, aby prúd vody nemieril priamo na ložiská.

Vodítko reťaze


Vodítko reťaze má jednoduchú funkciu - viesť reťaz. Ak je zodraté, reťaz nemusí ísť úplne v priamke, čo urýchľuje jej opotrebenie a môže spadnúť, čo je pochopiteľne problém. Jeho stav zistíte aj rýchlym pohľadom.


Čo pomáha? 
Vodítko sa vám vždy časom zoderie, existujú ale aj pevnejšie (ktoré sa pri náraze neohnú) a s vymenitelným jadrom. Samozrejme toto sú drahšie varianty, to záleží na každom, čo si vyberie. Vymeniť keď treba kľudne aj za najlacnejšie je vždy plus.

Údržba chladičov


Delikátnejšiu a najbabravejšiu vec sme si nechali nakoniec :-)
Niekedy sa nám podarí ohnúť chladiče. Je dobré ich zrovnať bez použitia ostrých nástrojov a pekne postupne. Ak budeme trpezlivý, je veľká šanca, že sa nám to podarí úspešne. Nakoniec by sme mali napr. šrobovákom zrovnať lamely, aby sme vylepšili priechod vzduchu.


Čo pomáha?
Neohýbať chladiče :-) Aby ste ich neohli, existuje množstvo chráničov na chladiče, stačí si vybrať. Lamelky sa vám rôznou špinou poohýbajú vždy, dôležité je pravidelne prefúkať aby sme odstranili prípadnú špinu, ktorá ich upcháva a raz za čas ich prerovnať.

Veríme , že množstvo z vás sú okrem jazdcov aj šikovní mechanici. Niektoré veci ale netreba "fušovať" a je dobré ich nechať na odborníkov, ako napr. tlmiče, či samotné motory. Želáme vám užitočné chvíle v garáži.


Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 7
prep.jpg
ret.jpg
slide.jpg
header.jpg
loz.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

MX OPEN GBELY 2023, 14.05.2023 14:38
MXGP Švajčiarska, 09.04.2023 09:07
Prehľad enduro modelov 2023 časť 1., 28.12.2022 15:02
Seriál MM SR MX Open sa presúva na Myjavu, 28.04.2019 09:00
MX Vinohrad vo Veľkých Uherciach otvorí motokrosovú sezónu na Slovensku, 04.04.2019 21:24
MX World: Sezóna 1, 21.11.2018 09:25
Majstrami Slovenska v motokrose 2018 sú..., 08.10.2018 22:04
Vo Veľkých Uherciach sa rozdávali predposledné body sezóny 2018, 18.09.2018 13:05
Richarda Šikyňu na MXGP v Ottobiane prenasledovala smola, 19.06.2018 22:25
Motoškola Racing 99 - Levoča, 02.04.2018 18:46

Komentáre k článku

žiadne komentáre

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2023   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 30.09.2023
MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín
cal_icon 01.10.2023
Motokros o Pohár starostu
Nitrianske Rudno - Kaňová
cal_icon 01.10.2023
MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín
...ďalšie udalosti

Reklama

tech20223

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky