Cookies nám umožnujú poskytovať lepšie služby. Používaním alebo zobrazovaním stránky vyjadrujete súhlas s používaním a uchovávaním cookies. Viac info o cookies.
gregy-top
Všetky články Rozhovory Reportáže Bleskovky Technika a údržba Novinky Pozvánky Výživa a zdravie Škola jazdenia

VYHĽADÁVANIE


NAJNOVŠIA GALÉRIA

ukazka

Enduro GP round V. - Gelnica 2023

NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450

Test Husqvarna TE250 a FE450

SPONZORI

maxima-sp
gregy-sp
galfer-sp
answer-sp
logo

Prehľad enduro modelov 2023 časť 1.

Pridané 28.12.2022 15:02, autor REDAKCIA, prečítané 6439x

Nie je náhoda, že výrobcovia motocyklov majú v ponuke enduro aj MX stroje. Na prvý pohľad sa možno zdá, že jediný rozdiel je v tom, že endurá majú svetlá a dajú sa prihlásiť na značky. Rozdiel ale spoznáte už pri prvom pridaní plynu.

FB Zdieľať článok na Facebooku

Okrem spomínanej homologizačnej výbavy to je aj ladenie motora. Enduro má plynulejší nástup výkonu už od spodných otáčiek, na MX strojoch máte na plyne viac on/off pocit a hore peklo :-) Veľmi citeľným rozdielom sú tlmiče. Enduro je viac mäkká "húpačka",ktorá sa lepšie vysporiada so sériou za sebou idúcich koreňov, kameňov. MX stroj zase poberie skoky ako nič a rýchly prejazd rozbitým terénom je preň tiež malina. Pozorné oko si všimne aj rozdiel v geometrii. Kde jedna je prispôsobená na tvrdú paľbu a druhá počíta s kľučkovaním okolo stromov, k čomu patrí aj rozdielna veľkosť zadných kolies 18" pre enduro a 19" pre MX. Ale dosť bolo mudrovania. Poďme sa pozrieť, čo si pre nás výrobcovia prichystali.

SHERCO


Je francúzka značka, ktorú založili dvaja trialisti. Medzi známych jazdcov na týchto strojoch patria mená Hard Enduro World Championship Mario Roman a Wade Youg, alebo jazdci Enduro GP Zach Pichon, Atoine Magain a Hamish MacDonald, či Dakaristi Goncalves a Santolino.

Výrobca ponúka tri 2T modely SE 125, 250, 300
a štyri 4T modely SEF 250, 300, 450 a 500


Nie sú to žiadne hračky! V sérii majú výborné Tlmiče KYB vo frézovaných okuliaroch, kolesé Excel, brzdy Brembo s kotúčmi Galfer. Výfuk je Akrapovic (4T) a FMF (2T).Rám je z chrom-molybdénovej ocele.
Chladeniu pomáha ventilátor a expanzná nádoba na chladiacu kvapalinu. Na sedle nájdete poťah Selle Dalla Valle a riadidlá sú značky Neken.

4T má vstrekovanie paliva zn.Synerject a 2T má starý dobrý karburátor Keihin PWK 36. 
SE majú 10,4 litrovou nádržou a SEF sú s 9,7 litrovou nádržou.

Prevodovka je 6-rýchlostná a štratér je elektrický.

Pekné motorečky, čo poviete?

BETA


Talianska značka so sto-ročnou tradíciou je dekorovaná majstrami Enduro GP Bradom Freemanom a Stevom Holocombe. 

V ponuke majú enduro modely 
2T:  RR Racing 125, 200, 250 a 300
4T: RR Racing 350, 390, 430, 480

Beta má v ponuke aj trocha menej vybavené modely s označením RR a rekreačné enduro modely XTRAINER 250 a 300.


Pre modely 2023 RR Racing prišla veľká zmena v centrálnom tlmiči ktorý KAYABA (KYB) vyvinula špeciálne pre motocykle Beta. Predné tlmiče majú kártridže 48 mm Kayaba AOS (Séria RR má namontovaný podvozok značky ZF). Okuliare sú frézované. Rám je pre všetky modely chróm-molybdénový. Na kolesách najvyššej série nájdete ráfiky Excel Takasago. Na motocykloch Racing nájdete aj množstvo anodizovaných komponentov.

4T modely so vstrekovaním majú trakčnú kontrolu a prepínač máp a 9 litrovú nádrž.
2T modely majú v sérii montované karburátory Keihin PWK 36, ktoré sa pre modely Racing dajú v rámci originálneho príslušenstva vymeniť za vstrekovanie. Osadenú majú nádrž s kapacitou 9,5 litra.

Prevodovka je 6-rýchlostná a štratér je elektrický.


HUSQVARNA


Top značka z trojky s mattighofenským rodným listom. Ak chce niekto povedať, že to je KTM s bielymi plastami, tak nech radšej nachvíľu zadrží dych. Majú síce množstvo rovnakých komponentov, ale naozaj je to iná motorka. Iná geometria chrom-moly rámu s prepákovaním a kompozitnou podsedlovkou vám pod zadkom vyčarí úplne iný zážitok ako oranžová sestra. Technický rovnaký motor by mal byť rozdielne elektronicky ladený.

Zo zvučných mien továrenských jazdcov vymenujeme isto Billyho Bolta, dlhoročný továrenský jazdec - pretekajúca legenda Graham Jarvis si založil vlastný tím, samozrejme s Husqvarnou. Tento rok sme v Enduro GP videli sedlať Husqvarnu napr. Alexa Salviniho a Mikaela Perssona. Na Dakare uvidíme na Husqvarne (aj ked nie továrenskej) freestyle majstra Libora Podmola. Factory jazdci na púštenej rally budú Skyler Howes a Luciano Benavides.

V ponuke majú modely
2T : TE 150, 250 a 300 + 2 modely označené Heritage (dedičstvo) odkazujúce na dlhú históriu značky
4T : FE 250, 350, 450, 501 + 4 modely Heritage


Chrom-molybdénový rám s precizne plánovanou torznou tuhosťou a pružnosťouje je doplnený o dvojdielnu podsedlovku z poliamid/karbónového kompozitu. Podvozok je poskladaný z komponentov dcérskej firmy WP s frézovanými okuliarmi a stojí na kolesách s ráfikmi D.I.D. Brzdené sú brzdami Braktec (značka známe brzdami v triale dnes vlastnená Brembo). 

Všetky motocykle Husqvarna majú vstrekovanie. 2T modely používajú nový systém, ktorý zmieša olej so vzduchom a zvlášť pridá do motoru benzín. Dvojtakty majú 8,5 l palivovú nádrž s 0,7 l nádržou na olej. Fe modely majú nádrž s objemom 9 litrov a okrem prepínača máp majú aj trakčnú kontrolu. Ventilátor májú v sérii len 4T modely, pre 2T ho je treba dokúpiť z originálneho príslušenstva.

Elektrický štartér je samozrejmosťou, zato ECU je vyhodnocuje a riadi množstvo procesov, ktoré by mali dokonale kompenzovať nadmorskú výšku a teplotu pre optimálny mix benzínu so vzduchom. Prevodovka má šesť kvaltov.


Honda Red Moto



Európska (talianska) pobočka Honda, ktorá sa špecializuje na úpravu motocyklov a oficiálny domov Honda enduro aktivít a homologizovaných motoriek.... a veru že sú špeciálne. 

Honda Racing World Enduro Team sídli v talianskom San Pellegrino Terme. Po výborných výsledkoch budú jazdci Nathan Watson (člen víťazného GB timu na ISDE) a Thomas Oldrati (strieborný v Enduro GP E1) pokračovať vo farbách Red Moto aj naďalej.

Pridanie homologizačnej sady je len maličký detail, ktorý dopĺňa podstatné zmeny, ktoré Red Moto robí na štandardných modeloch Honda CRF. Kompletne prerobia vrch motora - valec, piest, hlava, tesnenia (väčšina komponentov pochádza od výrobcu Athena). Motorka citeľne získa viac v spodných otáčkach a nárast výkonu je  do veľkej miery lineárny a dokonca aj celková spoľahlivosť motora vyššia. Prevodovka dostane silnejšie kolieska s novými prevodovými pomermi. Spojka dostane viac lamiel a nové chladiče fungujú efektívnejšie v neraz náročných enduro podmienkach. Upravená je aj riadiaca jednotka a vstrekovač, nehovoriac o podstatnom náraste objemu airboxu. Tlmiče Showa sú kompletne prerobené na enduro použitie. Hliníkový rám zostáva rovnaký.

V ponuke majú pochopiteľne len 4T modely
Honda RX Enduro 250, 300, 400, 450
Tieto štyri stoje sú doplnené o verzie Honda RX Enduro Special s dodatočným zoznamom extra dielov (nižšie v texte) za ktoré si slušne priplatíte.


Hliníkový rám sedí na podvozku SHOWA. Odlievané okuliare sú vo verzii Special nahradené X-Trig ROCS. Takisto kolesá Kite s ráfikmi Excel nájdete len v špeciálnej verzii. Brzdia brzdy Nissin.

Motocykle majú vstrekovanie a nádrž o objeme 7,3 litra. Hondy sú vybavené aj režimom launch control s troma režimami a prepínačom máp (3). Ventilátor patrí k štandardnej výbave motocyklov štartujúcich výhradne elektricky. Ako jediné motocykle v dnešnom článku, ktoré majú len 5 prevodových stupňov. Full LED osvetlenie.

Modely Special majú okrem spomínaných okuliarov a kolies množstvo anodizovaných častí InnTech, CHT rozetu, silikónové hadice, kryt spojky Rekluse a šusplech AXP.

AK vám je tento zoznam krátky, priplatiť si ešte môžete za extra odolnú spojku Rekluse Core Manual, alebo automatickú Radius CX. V ponuke je aj kompletný výfukový system Termignoni a karbonová nádrž CMT (Honda bežne používa hliníkovú).

Touto červenou kráskou končí náš dnešný zoznam, ďalšie enduro modely od piatich výrobcov vám predstavíme v ďalšom článku už čoskoro.


Viac fotiek a videí nájdeš na našom facebooku a instagrame

Fotogaléria k článku


Počet fotiek v galérii: 5
header.jpg
beta.jpg
sherco.jpg
HSQ.jpg
slide.jpg
Hodnotenie článku nie je k dispozícii.

Súvisiace články

Test: Husqvarna TE250 a FE450 - endurá pre náročných, 07.09.2023 09:00
Oznam ŠK EaR SMF – zmeny v kalendári 2023, 17.07.2023 12:55
Svitkovi sedí aj slovenský piesok, 03.04.2023 20:17
Prehľad enduro modelov 2023 časť 2., 03.01.2023 20:43
ME ENDURO odštartovali v Portugalsku, Hostinsky víťaz triedy 250 2T, 10.04.2019 10:12
MM SR EaR: Konečne Borský Mikuláš, 26.03.2019 16:07
Finále ME v endure aj so slovenskou účasťou, 14.09.2018 08:47
MM SR Enduro Brezno, 09.05.2018 19:30
OZNAM ŠK EaR, 04.04.2018 14:57
MM SR v CC 2018: Borský Mikuláš privítal kopec pretekárov, 27.03.2018 22:02

Komentáre k článku

žiadne komentáre

Pridať príspevok môže len registrovaný člen!

<<   September 2023   >>

PoUtStŠtPiSoNe
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301

Čo nás čaká najbližšie

cal_icon 30.09.2023
MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín
cal_icon 01.10.2023
Motokros o Pohár starostu
Nitrianske Rudno - Kaňová
cal_icon 01.10.2023
MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín
...ďalšie udalosti

Reklama

tech20223

Fotka týždňa

Fotka mesiaca

Komentáre Staršie fotky