VYHĽADÁVANIE
NAJNOVŠIA GALÉRIA

Enduro GP round V. - Gelnica 2023
NAJNOVŠIE VIDEO

Test Husqvarna TE250 a FE450
SPONZORI





Ako na to: Budúci víkend buď rýchlejší!
Pridané 24.08.2008 13:00, autor pies, prečítané 31110xZase trochu veľmi dobre vysvetlenej teórie. Hádam to nepridá viacej pacientov na chirurgiách, ortopédiách a čojaviem ešte kde. Všetko s rozumom... Mimochodom aj vy ste zistili, že robite presne take chyby ako opisuje článok? Ja sa teda priznám, že som sa našiel takmer v každej :) Veru je na čom pracovať. Do toho!

Veľa jazdcov si len tak „ťapká“ po trati. Myslia si, že sú rýchli, ale nie sú! Podľa čoho spoznáte, že jazdíte ako slečinka? Poznáš to na sebe podľa tohto testu: Keď sa ťa iný jazdec snaží obehnúť, zrazu „zadoluješ“ hlbšie, skrútiš pravé zápästie a snažíš sa dostať z toho, čo len môžeš. Ak je to aj tvoj prípad, potom takto mrháš väčšinu času na trati. V tvojom stroji nesmie ostávať ani kúsok nevyužitej rýchlosti. (Nezvádzaš boj so svojou rukoväťou?) Ak je to tvoj prípad, tak sa nesnažíš dostatočne.
Experti tvrdia, že 75% jazdcov drží plyn takým spôsobom, že nemôžu otočiť plynom na doraz bez toho, aby hlboko neponárali svoje lakte. Napravíš to tým, že budeš držať plyn rovnakým spôsobom ako kľučku na dverách. Vždy sa snaž o to, že točíš plynom až po doraz (...fúúúú to bude chcieť dosť tréningu...)

Nerozdeľuj si svoju miestnu trať na 15 zákrut a 7 skokov. Trať nie je 22 rôznych prekážok, ale jeden plynulý okruh. Priamymi čiarami si spoj dve, alebo tri rovinky a zákruty do jedného dobre premysleného manévra (eventuálne intregruj celú trať do jednej pretekárskej línie). Plánuj vopred! Pozeraj pred seba. Nefixuj sa na nerovnosť, skok, alebo zákrutu. Drž hlavu hore a ignoruj ťažkosti, ktoré si práve prekonal. Začni myslieť ako rallye jazdec, nie ako „stunt man“.

Bol by si prekvapený koľko jazdcov AMA hovorí samo so sebou počas preteku. Skús to. Hovor si nahlas! Povedz si „poriadne skrúť tým plynom“, krič do tvrdého brzdenia, požaduj od seba tesnejšiu vnútornú líniu a nezapodievaj sa tým, že to znie šialene – nik ťa nepočuje.
Dobre si naplánovať trať je pekné, ale prenesenie týchto nápadov do reálnosti (v slovných vyjadreniach) je najlepšia forma akou dosiahnuť celkové zlepšenie.
TIP ŠTVRTÝ: PRAVIDLO PRVEJ ZÁKRUTY
Každý jazdec dáva všetko do prvej zákruty. Potom dáva okolo 95% do druhej, 90% do tretej a tak ďalej. Predstav si ako rýchlo by si mohol ísť, keby každá zákruta bola tá prvá!
Nespadni do pasce postupného zvoľňovania. Daj každej zákrute punc tej prvej. Mysli na plný zásah pred každou zátačkou.

Nie je to vesmírna veda, že tvojich typických 15 motominút sa rozloží do pár drahocenných sekúnd hard-coru, pretekaniu muž proti mužovi. Väčšina týchto 15. minút sa trávi naháňaním, udržaním samého seba, alebo hodnotením časov. Skutočný pretek „vrie“ práve počas tých pár sekúnd, keď predbiehaš, alebo si predbiehaný!
Ak ťa chalan naháňa 6 kôl, nie si v nebezpečí straty pozície dovtedy, kým sa nedostane až nepríjemne blízko na urobenie predbiehacieho manévra. Celý tvoj pretek môže „vykypieť“ práve v tých desiatich sekundách, kedy sa ťa tento jazdec snaží predbehnúť. Ak ho porazíš počas periódy týchto desiatich sekúnd, možno sa už dokonca na druhý pokus neodhodlá.
Preto, ako dôvtipný jazdec sústreď pri útoku všetku svoju silu na tých 10 kritických sekúnd. Ak vynuluješ súperov pár-sekundový útok, zvyšných 14 minút a 50 sekúnd nebude dobiedzať tak húževnato. Bojuj keď ide o miesto.

Tvoj bike je rýchlejší na treťom stupni na pol plynu, ako pri plnom plyne na dvojke. Porozmýšľaj o tom! Najlepší prevodový stupeň na každom motokrose je tretí. Môže dobre ťahať pekne nízko (pri troche práce so spojkou) a byť vytočený parádne vysoko.
Skús držať väčšinu času svoj bike na treťom prevodovom stupni. Nepodraďuj kým to nie je nevyhnutné. Použi spojku na „vydrapenie“ motorky zo zákruty pri najvyššom možnom stupni. Snaž sa držať rýchlosť, nie robiť hluk.

Prejdenie trate sa stratilo z obľúbených činností u veľa mladých jazdcov, ale práve to môže znamenať rozdiel medzi víťazením a prehrávaním. Nič ťa to nestojí prejsť si trať pred tréningom. Je veľmi dôležité prejsť si ju (a sledovať) počas jazdenia motoriek. Nikdy nepredpokladaj, že stopa, ktorú používa každý je tá najlepšia. Tá najlepšia môže byť aj 1,5 ďalej po vonkajšej strane, alebo aj stredom zabahnenej jamy, ktorej sa každý vyhýba. Nikdy nevieš! Prejdi si trať, pokop si nohou do povrchu, pýtaj sa jazdcov používajúcich tvoju stopu a mysli kreatívne.
TIP OSEM: ZAŤAŽ VONKAJŠIU STUPAČKU
Najťažším miestom, kde sa dá nazbierať čas je v plochých, tvrdých, suchých a šmykľavých zákrutách. Každý sa tu len presúva v strachu, že dostane hodiny, púšťa plyn, aby získal trakciu. Ale! Môžeš ísť rýchlo aj takouto zákrutou, ak poznáš tajomstvo váhy na vonkajšej stupačke.
Ako vchádzaš do plochej zákruty, koncentruj sa na tlačenie čo najväčšou silou na vonkajšiu stupačku. Ako je bike naklonený do zákruty, tvoje telo vytvára protitlak na vonkajšok motorky, stláča tlmiče a pritláča hrany gúm. Najlepší spôsob ako stupačku zaťažiť je pritlačiť koleno o nádrž a silno tlačiť nadol.

Nepadni do teórie „rytmu“ pri jazdení. Príliš veľa jazdcov nahodí dobré tempo a snažia sa ho držať. Ale nanešťastie, je to nákazlivé a nerozlišujú medzi rozbitými a hladkými rovinkami. Vyhni sa rovnakému tempu! Choď tak rýchlo ako sa len dá po celej trati a ešte rýchlejšie na ľahkých úsekoch. Doslova „spáľ“ tieto úseky. Odpáľ ostro a drž až po „bod varu“.
Vyhecuj sa za svoj limit, keď nie si v ohrození. A čo keď pohoríš na tom, že si tlačil príliš skoro? Tak čo? Usiluj sa ešte viac ďalší týždeň. Do času, kým budeš silnejší, neprepáliš to tak skoro a podobne, výborne si vyformuješ svoju techniku pri plochých prejazdoch s celým svojím bikom.

Predtým ako minieš svoje ťažko zarobené peniaze na laďáky, úpravy karburátorov, racingové benzíny a ladené zapaľovania, kúp si rozetu. Prevody sú najefektívnejším hop-up trikom človeku známym. Zabezpeč si dostatočne nízky prevodový pomer na perfektné štarty z druhého prevodového stupňa, dostatočne efektívny až do konca záberového spektra na dlhých rovinkách a dobre vyvážený, aby si využíval trojku väčšinu času.
Väčšina sériových prevodov je príliš vysoko (minimálne o jeden a niekedy aj dva zuby). Skús spraviť väčšinu zmien na rozete.
Tu sú tipy (...toto hádam netreba nikomu vysvetľovať, ale predsa): (1) Pomer znížite pridaním zubu na rozete (alebo zmenšením sekundárneho koliečka)
(2) Zvýšite ho odobratím zubu na rozete, alebo pridaním na sekundári (je pravidlo, že 1 zub na sekundári = 3,5 zuba na rozete).

Ako podklad slúžila stránka MXA.
Fotogaléria k článku
Počet fotiek v galérii: 9
Prihláste sa, ak chcete autora odmeniť!
Komentáre k článku
199travis199, 24.08.2008 15:18
pekne rady ked bude moto tak budem skusat
billy113, 24.08.2008 16:29
dobry clanok...to o tej vonkajsej stupacke som ani netusil...pochvala
picaso, 24.08.2008 16:44
Len nech toto necita TRUBA lebo ma zoderie na trati ,,,,,,,,,,,s tou radickou to musim skusit ,,,,,,,,,a ako hovori TRUBA vzdy je to len malo plynu
jamkodt, 24.08.2008 16:52
tie rady a triky budem skusat uvidim ci mi to pomoze a ta 3 sa fakt oplati úpouzivat
enslow, 24.08.2008 17:46
len to s tou 3 neskusajte na 250 2T aby vas nezoskrabovali z nejakeho stromu ked vam stvrdne ruka..
madMX, 24.08.2008 19:08
dobre rady, len skoda, ze ich nestihnem vyuzit ked momentalne vydrzim ist pod plynom tak 4minuty
to s tou stupackou naozaj pomaha
Iwan6, 24.08.2008 20:28
Super clanok a pravdive rady.Taketo clanky mam najradsej.Uz len treba jazdit a tuplovat si to vsetko do hlavy
petomx, 24.08.2008 22:11
super clanok velmi sa mi pacil uz len trenovat
Pendo-7, 25.08.2008 00:03
naucne veru...uz len to riadne natrenovat... ..pekny clanok
patosi, 25.08.2008 17:50
zostava nam uz len trening a znova len trening dobry clanok a o tom to vsetko je
Jinx, 25.08.2008 21:56
pekny članok
bohur, 27.08.2008 00:28
...po dvoch kolach mam predlaktia jak pepek namornik a spojku nevladzem stlacit... treba aj rady ako pred jazdenim pripravit telo na taku namahu....
Moc dobry clanok...
Jamaha4ever
ador11, 27.08.2008 14:27
vsetko zalezi na rozcvicke......ak ju mas dobru, telo sa ti pri preteku namaha o dost menej...
mustang, 28.08.2008 12:48
zas budeme o nieco rychlejsi ale aj tak bez treningu to nejde
franto, 29.08.2008 17:33
pekny clanok mohlo by pribudunut este zopar rad bolo by super !! ale pochvala!!
DRIFTER, 03.09.2008 11:07
Clanok je pekny, len realita ina, akosi som si v tej "rychlosti" (resp. pomalosti ) na gulasoch nespomenul ani na jednu vyssie uvedenu radu...
Asi si to napisem niekam na rajdy a budem pocas jazdy citat , mozno to pomoze
MatusKLX, 08.09.2008 17:08
ppc clanok urcite uzitocny pre jazdcov
simona500, 08.09.2008 17:21
dobreeee...super clanok..ked uz budem mat moto...budem skusat...
ado223, 08.09.2008 21:44
bohur: tu je písane o stvrdnutých predlaktiach a ako tomu predísť: Článok - Ako na to: Ako bojovať proti stvrdnutému predlaktiu
cetos85, 17.09.2008 18:47
myslim, velmi uzitocne rady, len nech uz mam motorecku a vyskusam to ...
garfild, 18.09.2008 10:11
super rady ...prave chcem menit rozetu tak aspon viem aku dat
Puco45, 24.10.2008 12:53
Super clanok, ale tych rad je prilis vela na jedno precitanie
picaso, 03.12.2008 18:52
Otazka ,,,,,,,,,da sa podla bodu sest jazdit aj na 2T 125 ? ,,,,,,,,,,,,vsetci tvrdia kolko tam treba radit ,,,,,,,,na 4T 250 som tam sekol za tri ,,,,,a paradne som sa povozil
momo, 22.05.2011 22:13
Dobrý článok a je tu už tak dlho . Treba si znova preštudovať hlavne začiatočníci . Dobré rady aj teraz pred RUDNOM ,treba pouvažovať nad prevodom a pod . Zmenou vhodného prevodu sa motorka neuveritelne zmení a dá vam určite viac ako ladený výfuk a pod. Rozhodne si ale prevod treba odskúšať pred pretekom a nie až tam .
Viac ludí sa ma pýtalo ako trénovať aby zvládli pretek .
Ja radím trénuj tak ako závodíš .
Nema zmyslel urobiť 2-3 kolečká a pol hodinu sedieť znova 2-3 kolečká a polhodinu sedieť . Tiež nemá zmyslel sa 20 min poflakovať po dráhe a sem tam si niečo odskočiť a tak .
AK CHCEM PRETEKAŤ tak musím makať a toto píšem pre chalanov ktorý majú skutočný záujem .
Takže prídem rozcvičím sa prípadne si prebehnem trať . Dám 2-3 kolečká na zoznámenie sa. Ak treba poladím motorku a idem 10 min v strednom tempe. postojím 10-15 min a idem znova 10 min ale tempo sa zvyšuje . Dam pauzu 20 min a idem 12 min +2 kolá v závodnom tempe . oddych 20 min nakoniec volné pojazdenie podla chuti .
Teraz mi tu napíšete že to sa nedá ved to nezvládnem ani tých10min apod.ANO nedá sa to na prvý ani druhý ani tretí tréning a tak si ČAS na prvý tréning dam polovičný a postupne pridám . NEJDE tu len o čas ale o pravidelný tréning a pravidelnú zátaž na telo a organizmus. Samozrejme toto je ideál ked sedím 2x týždenne na motorke lebo sa chcem zlepšiť a preto to robím .Ak sa idem odviezť raz za 2 týždne tak tam to nebude fungovať tak ako by malo.
slovak11, 22.05.2011 22:31
pekne si to napisal momo ale vieš na treningu to nikdy nebude rovnake ako na preteku, sam sa vozim na trati 20min a na preteku som KO v tretom kole. Na treningu si ideš pohodičku svoju stopu na preteku kde je volne a po každom kole to je ine. Ideš niekoho predbehnut a jazdiš taku stopu ktora je rozbita. Niekto sa ta snaži predbehnut a to potom ide chyba za chybou a sily strašne rýchlo miznu. tak ako?
Momo ladene a najladenejšie výfuky a všetky ostatne blbosti to maju pre image nie pre výkon. Pochop to.
momo, 22.05.2011 22:37
Slovak . Toto je pre kategóriu násť- ročných tam sa dá očakávať zlepšenie nakolko ešte je vôla sa zlepšiť . U teba alebo u mna už je to o udýchaní a neskolabovaní v tretom kole .
U mladých je to o disciplíne a sebazaprení. Ak to chcem tak to musím robiť. Jasné že ideál je mať nekompromisného trénera alebo otca ktorý nepovolí a trénovať sa bude tak ako sa má.
O Ladených veciach viem svoje. Jasné ked to tam chce nech si to tam dá . aspon maju predajcovia z čoho žiť.
Upravil momo, 22.05.2011 22:39:45
pipo, 22.05.2011 23:10
pred par dnami som menil retazovu sadu a rozhodol som sa pre nieco vecsiu rozetu(minimalne-ale aj to citit) a myslim ze to bolo dobre rozhodnutie pri mojej vahe... motorka sa skor ,,vysklbne,, zo zakruty a hlavne pred Rudnom a Sverepcom bude potrebovat trosku ,,sily,,
bibo, 11.12.2012 11:22
s tým vytáčaním na nižsích stupnoch je to pravda.vsimol som si na vela pretekoch jazdcov na 1.-2. mieste a jazdcov 3-5.mieste. napr. na 4.teho som na zaciatku preteku pozeral ako na absolutneho vítaza,jazdil fakt riadne,skoky lietal lepsie ako ten co skoncil nakoniec 1. viete co som si až teraz vsimol? ze ´´moj favorit´´ zo 4.pozicie som pocul stále obmedzovač,a jazdca z 1.miesta som bol prekvapený tým ze plyn skoro nikdy nepotocil viac ako 3/4 a bolo to aj pocut v urcitých miestach ako napr zo zakrut vychádza s dost podtočenými otáčkami.
Pridať príspevok môže len registrovaný člen!
<< September 2023 >>
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Čo nás čaká najbližšie

MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín

Motokros o Pohár starostu
Nitrianske Rudno - Kaňová

MM SR + SP + Pohár SMF
Lovčica - Trubín
...ďalšie udalosti
Reklama

Fotka týždňa
Komentáre Staršie fotky